Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dieselkvalitet  (läst 10190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
Dieselkvalitet
« skrivet: 28 juni 2011, 14:08:32 »
Hej
Kör numera en Diesel för att sänka kostnaderna lite.
Dock så kan man se på vissa forum att Dieselkvaliteten skiljer mellan de olika bolagen.
Ni som har Dieselfordon och har erfarenhet från detta, kommentera de olika produkternas kvalitet.

Och snälla: Håll tråden till ämnet...
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dieselkvalitet
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2011, 14:14:21 »
När jag körde dieselbilar (1998-2008) så märkte jag ingen direkt skillnad mellan olika mackar. Däremot tankada jag några gånger utomlands och då märkte man direkt att bilen gick lite bättre.
Är det fortfarande skillnad på sommar- och vinterdiesel mellan norra och södra sverige?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Dieselkvalitet
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2011, 14:30:26 »

Jag körde Diesel på 90-talet till bensinmackar, åkeri samt eldningsolja till bostäder. Då var det stor skillnad mellan de olika bolagen. Bäst var att köra på eldningsolja så länge så det gick. På vintern fans det 2 olika Dieselsorter bl,a, en D32 som tålde ner till minus 32. Idag så vet jag att det skiljer mellan Sverige och andra länder inom EU.Bl.a. Tyskland ska ha en bättre kvalitet på Dieselen. Vår i Sverige är väldigt torr. Jag kör idag på Shell, har alltid tankat på Shell, men är inte nöjd med deras Diesel. Tänkte prova Preem eller OK/Q8 men det är väl bara Shell och Preem som gör Diesel om jag är rätt underrättad.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dieselkvalitet
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2011, 15:02:57 »
jag har kört lite drygt 6000 mil med min diesel och har inte märkt skillnad beroende på vart jag tankar.

Med båten däremot.. ja då är det ju bunker som gäller för den har 10% högre effekt vilket blir märkbarskillnad i form av fart och tid till planing.

Menar ni att det i sverige 2011 ska spela roll vart man tankar sin bil?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Dieselkvalitet
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2011, 15:13:25 »
Kvaliteten hos den dieselolja som säljs på mackar är numera så hårt reglerad av standarder att det inte finns något utrymme för skillnader mellan olika mackkedjor. Dessutom har ju de flesta kedjor gemensam distribution så oavsett vad macken heter så kommer bränslet från samma distributionscentral. Se t ex http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Statoils_nya_Diesel.pdf och motsvarande produktblad hos andra mackkedjor.

Den enda gång jag har råkat ut för dålig diesel var sommaren 1990 på en Mobil-mack i Österrike. Semesterresa med en gammal dieselmerca, den hade gått utmärkt på såväl svensk diesel som på dieselbränslen tankade i dåvarande DDR, Tjeckoslovakien och Ungern, men det som såldes på den där Mobilmacken var inte bra. Motorn blev svag och rök mer än vanligt. Ordningen återställdes i och med en tankning i DDR på vägen hem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Dieselkvalitet
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2011, 15:16:27 »
Hittade just ett dokument från Statoil där de förklarar Diesel och vilka som tillverkar den.
http://www.statoil.se/file_archive/sed/Faktablad_2_2008.pdf
Intressant att läsa. På grund av att Sverige har en egen Dieselklassning så är det bara 5 raff som levererar till Sverige.
Dessa ägs av Shell, Preem 2 st, Statoil samt ett Finskt Nesté. Preem är klart störst i Sverige med 47% varav 31% säljs genom deras egna mackar. Statoil tillverkar 12% men har en marknadsandel på 20%. Alla övriga bolag köper väl där de får bäst pris.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad hokanp

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt från Kinapumpar
SV: Dieselkvalitet
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2011, 15:27:00 »
Kvaliteten hos den dieselolja som säljs på mackar är numera så hårt reglerad av standarder att det inte finns något utrymme för skillnader mellan olika mackkedjor. Dessutom har ju de flesta kedjor gemensam distribution så oavsett vad macken heter så kommer bränslet från samma distributionscentral. Se t ex http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Statoils_nya_Diesel.pdf och motsvarande produktblad hos andra mackkedjor.

Var eller från vem som produkten kommer ifrån beror lite på var man bor i Sverige. Men det tyder på att produkterna är väldigt lika. Dock så är frågan hur Preems produkter står sig. Tänker då inte på den med tallolja utan den andra som de har som ska säga vara extra bra för motorn.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dieselkvalitet
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2011, 16:44:28 »
Jag vet inte hur det är nu, men tidigare hade man den lågsvavliga sk citydieseln endast i storstäderna i Europa (förmodligen för att bönder och åkerier föredrar 'riktig' diesel). I Sverige införde man den i hela landet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Dieselkvalitet
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2011, 20:16:48 »
Jag har noterat att vissa mackar, framförallt Statoil, har en knapp för om man tanker en personbil, och en för lastbil. Vad är skillnaden där?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dieselkvalitet
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2011, 20:22:28 »
hastigheten på vilken oljan flödar ur handtaget
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Dieselkvalitet
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2011, 20:28:18 »
Ja precis flödet och storleken på handtaget..

Förr körde jag på Finnolja, den har högre svavelhalt, ryker lite mer och går lite bättre..
Dieselmotorer är allätare, körde några fat på flygbränsle..nu några kubik på tunnolja, aningen tjockare än diesel, blandar ut denna med diesel på vintern, men känner ingen skillnad i effekt eller doft där bak..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Dieselkvalitet
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2011, 20:30:32 »
Jaså var det så enkelt.. Fast det lär väl inte påverka storleken på munstycket om man trycker på en annan knapp, va?  ^-^

Flygfotogen och diesel är i det närmaste samma, men man kan behöva lite olja i för att inte bränslepumpen ska skära. Moderna flygplansdieslar kan köras både på bildiesel och jetbränsle, det går på ett ut.
« Senast ändrad: 28 juni 2011, 20:32:10 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Dieselkvalitet
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2011, 21:04:48 »
Jaså var det så enkelt.. Fast det lär väl inte påverka storleken på munstycket om man trycker på en annan knapp, va?  ^-^

Flygfotogen och diesel är i det närmaste samma, men man kan behöva lite olja i för att inte bränslepumpen ska skära. Moderna flygplansdieslar kan köras både på bildiesel och jetbränsle, det går på ett ut.

Vad tankar man Diesellok med?

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Dieselkvalitet
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2011, 21:22:14 »
Jag vet faktiskt inte om det är nån särskild diesel, men det är ju väldiga volymer. Skulle man klanta sig och köra torrt ute i skogen nånstans så ringer man efter en tankbil. I en T44 har jag för mig att tankarna rymmer 1500 liter. Motorn är en kompressormatad tvåtakts V12 på dryga 1600 hästkrafter, och jag har för mig att slagvolymen var typ 127 liter eller nåt liknande. Något jag kommer ihåg säkert däremot är att mellan MIN och MAX på oljestickan ryms det ett fat, dvs 200 liter olja.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dieselkvalitet
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2011, 22:02:46 »
vissa mackar har ett handtag för bil och ett för lastbil. Men på de flesta är det samma hantag bara olika hårt flöde.

Finnarna kör väl med motsvarande bunker i sin diesel?

Diesellok går säkert på samma som skattebefriad båtdiesel, alltså den där bunkerdieseln.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!