Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rikards pilotens agendA
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rikards pilotens agendA (läst 1764 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rabalder
Expert på värmepump
Stad/land: Sydsverge
Antal inlägg: 224
Karma +1/-2
Kön:
rabalder
Rikards pilotens agendA
«
skrivet:
19 juni 2011, 01:36:59 »
Citera
Jag och ånga med mig har agerat på internet i många år.
Fördelen har ju varit uppenbar...
Men ..... Hemska tanke.... Nu har det dykt upp ett helt nytt fenomen. Det är att site-ägare typ Rikard i värmepumpsforumet, försöker desperat att försöka kontrollera sin egen privata politiska agenda genom sitt forum.
Uppenbarligen så uppskattas inte alla som har samma politiska åsikter som rikard och ett fåtal besitter sen kompetens son behövs för att med alla medel bekämpa denna odemokratiska hysteri.
jag tycker att forum ägareren rikard bör ha en rimlig chans att mentalt förbereda sig innan inlägges publiceras över Sverige,
.
Loggat
rabalder
Expert på värmepump
Karma +1/-2
Kön:
rabalder
SV: Rikards pilotens agendA
«
Svar #1 skrivet:
19 juni 2011, 01:46:20 »
Citera
Undrar hur länge forumägaren kan tillåta kritik mot sina innersta politiska värderingar. Ni som hinner läsa detta kan nog räkna med att det ha blivit delstats inom 12 h.
Mn i grund o botten verkar det handla om en värderingsdebatt mellan Rikard, zibro o hanson mot övriga världen.......
Personligen har jag alltid respekterat bra o konkret argumentation.... Tyvärr verkar detta totalhaverera med den där zibro in frontline
Loggat
Paxmax
En riktig filur samt
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1450
Karma +5/-2
Kön:
Går det att överklocka sin pump?
Paxmax
«
Svar #2 skrivet:
19 juni 2011, 01:50:31 »
Citera
hajjar noll... vilken tråd bör man läsa? öööh?
Fattar inte riktigt vad du menar över huvud taget... skriver som du vore rejält full!
EDIT
: ooh... ok tror jag hittat tråden. Hehe, det har uppstått en "klyvning" av forumfolket runt en specifik "kärnfråga".
«
Senast ändrad: 19 juni 2011, 03:11:41 av Paxmax
»
Loggat
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner
rabalder
Expert på värmepump
Karma +1/-2
Kön:
rabalder
«
Svar #3 skrivet:
19 juni 2011, 10:46:07 »
Citera
Man måste ju försöka sig på att trolla någon gång
och istället för att göra det i en etablerad tråd valde jag att starta en egen trolltråd
Totalt meningslöst, javisst, men det är ju vad trollning går ut på
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #4 skrivet:
19 juni 2011, 11:55:26 »
Citera
Var det en blöt lördagkväll, rabalder?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
Jawen
Expert på värmepump
Stad/land: BÅLSTA
Antal inlägg: 318
Karma +0/-0
Kön:
Byggnadsmästare
Jawen
«
Svar #5 skrivet:
19 juni 2011, 20:35:21 »
Citera
Rabalder.
Jag tycker du svamlar och är halvdryg i en hel del trådar du deltar i,( sen kanske jag är ensam om att tycka det), men jag ville i alla fall säga det till dig, då du verkar vara en person som vill ha "raka puckar".
Sen är ingen perfekt, man får helt enkelt kompromissa genom hela livet.( och det gäller ALLT )
Loggat
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer
Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el
2012 10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013 9.237 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2014 beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
19 juni 2011, 22:57:25 »
Citera
Rabalder samlar poäng som forumets mest betydelsefulla medlem.
Jag har inga specifika politiska värderingar, hade jag haft det så kanske jag sysslat med politik, men för mig finns inget befintligt parti som har en sammanhållen politik som jag är beredd att stå för.
Huruvida jag väljer att delta i olika värdegrundsbaserade diskussioner eller ej är helt upp till mig och ingen annan.
Jag vet att mitt deltagande i forumet är ovanligt för en moderator/ägare, och att vissa inte tycker det passar sig vet jag mycket väl, min egen slutsats är dock att mitt deltagande har gjort betydligt mer nytta än skada för forumet, och då speciellt initialt.
Nu när det finns tiotals medlemmar som kan mycket mer om kärnämnet Värmepumpar och energibesparing så är mitt deltagande inte alls lika viktigt, men jag tror mig ändå göra en hel del nytta.
Att delta i en debatt som den om kärnkraftens vara eller icke vara är en i grunden värdebaserad diskussion, inte politisk, och jag har sedan barnsben varit mot kärnkraften som fenomen, denna uppfattning har sedan strykts under mina 23 år som styr/reglertekniker, där jag sett hur otroligt många saker som kan gå fel i till synes idiotsäkra system.
Även om jag har en annan uppfattning än ca 50% av befolkningen i denna specifika fråga så skulle det aldrig falla mig in att kalla någon för dum eller idiot bara för att de inte delar min uppfattning.
Att radera dina inlägg skulle aldrig falla mig in, för mig får de gärna stå kvar, och nu med de hårdare reglerna (som Rabalder m.fl önskat) för att själv kunna radera/redigera sina egna inlägg så kan du ju inte heller själv radera dina egna inlägg.
Nåväl, nu skall jag sluta sparka på den som redan ligger.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #7 skrivet:
19 juni 2011, 23:05:21 »
Citera
Citat från: cheetah1 skrivet 19 juni 2011, 11:55:26
Var det en blöt lördagkväll, rabalder?
Det var säkert en riktigt "blöt" kväll !! Frågan är då : blöt av vad ??
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rikards pilotens agendA
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1104
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
BiggerDigger
Josth
robbs
jälldorf
R_F
ErikB
Rdx
Borken1
kWhalp
RalleB
iMicke
tyke
Mike
Karlbusen
Börje__
alvinpalv
Zyberdude
svenske kocken
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info