0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om och när en vettig elbil kommer till vettigt pris på svenska marknaden tror jag att vi kommer att få se många olika solcellsanläggningar på garagetaken framöver. Tar man en runda i tyskland blir man förvånad(ifjol) hur mycket möda och pengar privatpersoner redan satsat i egna solvärme- och solcellsanläggningar.Där går det också på många ställen ganska enkelt för en privatperson att bli "elleverantör" till sin nätägare. EON tex börjar att ge upp sitt motstånd..:E.ON Elnät kommer även kostnadsfritt att byta din elmätare till en mätare som är anpassad för produktion. De elmätare som normalt finns hos våra kunder, mäter av naturliga skäl bara din förbrukning. Det innebär att vi behöver byta ut elmätaren om du bestämmer dig för att börja producera egen el, annars kommer även din elproduktion att mätas som förbrukning.http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=61317&epslanguage=SV
Har stora förväntningar på Sfinx i denna fråga när det gäller priser på solpaneler.
Har ej fått svar på min ansökan än, men blir det positivt skall jag installera en "provanläggning" som det står i ansökan för att testa bl.a placering, driftssäkerhet, utfall osv. Det skulle vara lite intressant.Planen är att se hur en luft/luft värmepump skulle kunna elförsörjas av en solcellsanläggning alternativt elförsörja en sorptionsavfuktare som finns i garaget. Dyra kwh till att börja med förstås, men ändå intressant på sikt.