0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I laddomaten finns redan cirk-pump. Laddomat 21 har i motsats till tex laddomat 10 en backventil som tillåter en viss självcirkulation, vilket kan vara bra ifall det blir strömavbrott, men det förutsätter då att du inte drar rören såsom du tänkt. Tilloppet till tanken bör gå högt upp inunder taket och returen tillbaka vid eller i golv och ju närmare kaminen tanken står ju bättre fungerar det.
Du kommer nog att trötta ganska snabbt om du skall värma hela huset genom att elda i en kamin i 'finrummet'. Men, som komplement till en luft/vatten-värmepump skulle det kunna funka.Om man vill värma huset med ved så skall man satsa på en riktig vedpanna i ett riktigt pannrum. Förutom att man slipper bära runt veden inomhus så slipper man springa och lägga i småpinnar hela tiden, utan man kan göra ett stort inlägg med halvmetersved.
Jag drog rör i plattan mellan min kamin och tank i tvättstugan, ca 7m. Använder Termovar laddpaket med 25-60 pump (ser ut som en Laddomat 21 men jag tror det är kraftigare pump). Funkar väldigt bra. Inga problem med dåligt flöde, tvärtom. I plattan är det 28mm plus-prisolrör som ligger i det mellersta cellplastskiktet.
Funkar det vid strömlöst också .
Smurfen, din backventil kanske kärvar? Har iofs bara 1 m från en 17 kw:s kamin och fram till tanken men flödet räcker gott o väl till om man stänger pumpen.Har inte provat med stormeldning men med normal trivseleldning går det bra.