Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!  (läst 10284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« skrivet: 08 juni 2011, 18:59:40 »
Ja, "TokJan" hann ju visa/redovisa detta med LSF och VV först här med lite "inspiration" från mig... Men nu är det min tur att testa och visa detta i "större" skala, har redan testat med en mindre LSF, men nu med min 7kvm LSF anläggning!

Som syns på bilden har jag kopplat luft/vatten växlaren till en 25L VV-tank och använder en VVC-pump, alltså använder jag VV som värmebärare och "trycksättare" i anläggningen.

Resultatet hittills är mycket lovande med tanke på att jag ännu inte fått någon "1000w/m2 dag", utan aningen dis dom soliga dagarna under helgen. Sen är ju varken "luftflexröret" och resten av anläggningen vidare isolerad...

Men vid en ca "800w/m2 dag" höjde jag 26L ca 45 grader på en timma, alltså fick ut ca 1.35kWh. Så vid en optimal dag och isolerad anläggning borde man få ut minst 1.6kWh i medelvärde. Högst VV temp hittills 60 grader (Nu finns det vissa som jublar)

Ja, dom praktiska testerna lär fortsätta, men helt klart sÃ¥ skulle jag lätt fixa vÃ¥rt VV behov per dygn om jag kopplar in luft/vatten anläggningen till huset!     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2011, 19:05:30 »
skoj ide! hoppas du provar att använda den när du isolerat och byggt färdigt allt.
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2011, 19:56:18 »
Vinsten är? När det finns vanliga effektiva fångare..och ska du dra ut VV genom en växlare på taket? Vattnet kanske känns så fräscht efter den svängen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2011, 20:56:39 »
Vinsten är? När det finns vanliga effektiva fångare..och ska du dra ut VV genom en växlare på taket? Vattnet kanske känns så fräscht efter den svängen..

Med tanke pÃ¥ att du inte knappt ens kan fixa VV med en F750 sÃ¥ mÃ¥ste det finnas en vinst  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2011, 21:09:33 »
Vinsten är? När det finns vanliga effektiva fångare..och ska du dra ut VV genom en växlare på taket? Vattnet kanske känns så fräscht efter den svängen..

Jo, vinsten är att man kan fixa sig den optimala solanläggningen!! Under vintern när "vanlig" solenergi bara hinner höja tanken några grader och dess ägare gnäller över "oduglig" solenergi så kan LSF ägare glädjas åt att så fort solen tittar fram så strömmar det in skön värmande varmluft!! - Alltså användbar energi!! När sen uppvärmningssäsongen är över så fixar man VV med LSF!! Ev överskottsvärme kör man ner i källaren om man har sådan, och då får man en torr källare på köpet!!

AlltsÃ¥ fÃ¥r man användbar energi under varje soltimma Ã¥ret runt!! - Det är den optimala solanläggningen helt klart!!   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2011, 21:18:04 »
Under vintern när "vanlig" solenergi bara hinner höja tanken nÃ¥gra grader och dess ägare gnäller över "oduglig" solenergi sÃ¥ kan LSF ägare glädjas Ã¥t att sÃ¥ fort solen tittar fram sÃ¥ strömmar det in skön värmande varmluft!!  

Just precis, som jag körde in i VP  Thumbsup

Skall man ladda VV så är rekommendationen att köra återcirkulerande genom LFS för högre temperatur.
Tyvärr är inte min LFS konstruerad så utan jag tar utomhusluft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2011, 21:29:45 »
Vinsten är? När det finns vanliga effektiva fångare..och ska du dra ut VV genom en växlare på taket? Vattnet kanske känns så fräscht efter den svängen..

Med tanke pÃ¥ att du inte knappt ens kan fixa VV med en F750 sÃ¥ mÃ¥ste det finnas en vinst  ::)


Apan - TokJan    0 - 1   *roflmao*
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2011, 21:34:03 »
och ska du dra ut VV genom en växlare på taket? Vattnet kanske känns så fräscht efter den svängen..

Att det skall vara så svårt att fatta att det inte finns något vatten utomhus, bara luft.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2011, 23:32:01 »
Ja Inge helt lätt när man ser ett spirorör och en kylare.. Med en CP..!

Ja nog räcker VV till mer än väl med vår Nibe, är väl det enda den fixar i mängder..!! Fast den går 30-50 min/dag på 35HZ..

Måste väl vara bäst och värma VV med vanliga fångare, och köra denna lösning till husvärme..

Vi har både solceller och solvärme i vår stuga, men har som inte fattat vinsten med solvärme i en sommarstuga, riktigt, när man skulle vilja ja solkyla.! Men kanske hjälper lite mot fukt på vårkanten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2011, 23:53:22 »
Måste väl vara bäst och värma VV med vanliga fångare, och köra denna lösning till husvärme..

Bara för att vi tänkt oss en VVB sÃ¥ är det väl inget som hindrar att man dockar batteriet pÃ¥ returen till VP eller pÃ¥ kalla sidan pÃ¥ en VVVP (tänkt dig vad den gör med brinetempen frÃ¥n borrhÃ¥let  Thumbsup)

Själv upptäckte jag att det vara smartare att blåsa in värmen i min FLVP för att göra den effektivare och utnyttja den lägre temperaturen i solfångaren på vintern istället för att dra ut den varma goa luften inomhus.

Men på sommaren så är min uppvärmning helt avstängd så jag blåser ut den varma luften i källaren utan att använda den till något alls.

Vid klarblå himmel med strålande sol är det 3kw.
« Senast ändrad: 08 juni 2011, 23:59:12 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2011, 07:09:37 »
hej..
skoj att det verkar funka,men ser häller inte vinsten med det..då du lika gärna kan köra solvärmt vatten i en solfångare...

har du konstruerat en vattensolfångare så du botten laddar tar du ju reda på väldingt stor del av värmen,jaa hävdar ochså att
man gör det med vacumrör...då mina börjar lafdda in vid 25-30 grader
min anläggning går hårdast i mars april å maj har inga problem med dålig funktion på vår å höst iomed jag har mina paneler i 90grader
å mitt i sommaren funkar det även om man gräver ner panelerna
1 dag med bra väder matade pÃ¥ min tank frÃ¥n 30 till 65 grader,trots att frugan nog duchat  2x


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2011, 07:25:15 »
Vi har i stor sett ingen värme i huset från April-Okt, med undantag nån/några dagar i April, hade varit optimalt medsolfångare med Acc-tank för oss, och ladda en tank dagtid, men tror vi skulle har väldigt liten nytta av solen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2011, 08:03:08 »
Fördelen med en luftfångare är väl att det blir enklare att bygga. Effekten per m2 är ju ungefär densamma. Sen slipper man ju ta höjd för eventuell övertemp/kokning i solpanelen.
Men, som vanligt så får man inte tala om på forumet att man har tänkt själv...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2011, 09:08:02 »
men tror vi skulle har väldigt liten nytta av solen..

Nej precis.
Jag har ingen värme i huset från April till Oktober heller och el-beredare som drar 3kwh/dygn så det finns ingen ekonomi i solfångare.
Därför byggde jag min för att utnyttja den Okt - April och då ger den nästan inget alls dec-jan.

Iofs har jag pool men eftersom den är 23m3 så räcker inte 3kw långt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Fixa VV med varmluft funkar utmärkt!
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2011, 09:18:35 »
tänkt dig vad den gör med brinetempen frÃ¥n borrhÃ¥let  Thumbsup

Just i detta fallet är det t.o.m så enkelt att man har en termostat efter batteriet på kalla sidan in och går den över 19 ºC så stoppar man fläkten som sedan får starta igen med hysteres när brinetemp sjunkit.

Men ingen tänker i dessa banor utan vill gärna koppla in vanliga solfångare på VP med övertemp som följd.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!