0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svärfar bygger bytt hus och skall i grunden ha en vedeldad panna samt vattenmantlad kamin. Till detta skall han koppla in solenergi på taket. Han är dock osäker på valet av solfångartyp, plana eller vakumrör. Någon som kN ge lite snabba tipps utan att jag sätter mig in i det till 100%. Livslängd, effekt, kostnadseffektivitet.Oerhört tacksam för svar!
hej att plana är lika effektiva ...stämmer nog mindre bra,joo vid låg temp 20-50 grader möjligtvis över 50+det så ligger dom långt efter....enklast är att bestämma hur varmt du vill ha vattnet i systemet ...50-55 grader innebär ca 60-65 i solfångaren dvs en temp som INTE plana gillar jämför verkningsgraden vid olika temperaturer mellan plana å vacumrör ...så ser du skillnaden allt finns med i testerna testerna visar årsverknings grad ..dvs vad du får ner per m2 yta och år.... vid en viss systemtemp...jämmför gärna 30 och 50 grader eller ännu bättre 60 alt 75 grader så ser du skillnaden...30-40% är inte ovanligt att det skiljer mellan 50 å 75 grader ..
....Jag säger det igen: -Det är ingen skillnad mellan plana och vakuumrör.Det är så mycket annat som styr. Har man långa rör eller friliggande rör på taket, dåligt isolerade rör, dåligt isolerad tank eller en dålig installation så kan man ha hur bra prestanda som helst ut från solfångaren, det går åt pipan ändå......
En annan faktor som skiljer mellan plan och vakuum verkar vara infallsvinkeln, se figur 3. Är väl speciellt viktigt på vår/höst när solen står lågt... Men här blir man lurad igen eftersom diagrammet är baserat på belyst yta. Är det någon som vet hur det skulle se ut om diagrammet var baserat på modularea istället??