0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tragiskt nog verkar vacum fångarna åldras mer än dom platta fångarna .. har man tur så är det för att han har dålig kvalite på grejerna
Det är heat-pipen som är problemet. Skulle nog föredra vakuumrör med U-pipe !! Även plana solfångare kan åldras .... beror mycket på mikroklimatet också. En plan solfångare är ju ventilerad.
Jag tycker det är stor skillnad mellan att säga att det är problem, jämfört med att säga att jag har hört från icke refererad källa att det kan vara/bli problem.Jag har hört att solfångare inte fungerar i SpanienJag har hört att solfångare inte fungerar allsÄr det sant då?Heatpipe är inget specifikt för solfångare. Känd och väl använd teknik.http://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rmerohr
@ Dr. Chun-LanDet byggdes en solvärmeanläggning med plana solfångare (SX 2.0) och Suncarry Heat-pipe solfångare på någon skola i Värmland i fjol. Vad jag vet finns det båda anläggningar på samma tak och simuleringar av utbyten gjordes för båda anläggningar. Där skulle man eventuellt kunna jämföra heat-pipe rörsolfångare och plana solfångare över tiden. Det var dock inte jag som sysslade med detta projekt.
Kolla noga vilken modell av vakuumrör Bob satt upp.Det står i artikeln.Det är vakuumrör med plan absorbator och enkelglas med tätning glas-metall.ex denna http://www.spf.ch/fileadmin/daten/reportInterface/kollektoren/factsheets/scf600en.pdf eller liknande.Det finns en anledning till varför man gått ifrån den tekniken. Dyrt och svårt att hålla vakuum.Och bedrövlig vinkelfaktor.Det är inte alls samma teknik som med de vanligaste vakuumsolfångarna idag som vanligtvis har rund absorbator och glastätning. Oavsett heatpipe eller u-rör.Vad är det för problem med heatpipe?Jag bara undrar för jag har inte sett några problem. Fanns det problem vore nog jag en av de första som märkt det.
Only one has completely lost its vacuum
CiteraOnly one has completely lost its vacuumDet kan ju ha läckt in bara lite luft i dom andra eftersom dom funkar dåligt...