Tack för svaren men dom löser inte problemet.
Dom strypningar som nämns finns inte, strypningarna är termostater till elementen och dom behöfs för tillfället för att det ska bli jämn temp i huset. Dock blir det inte jämn temp på slutet av slingan. Detta vet jag för att det var mina föräldrar som byggde huset 1963. Dom klagade redan då på att det blev kallt i köket och i rummen i källaren under köket som ligger sist i slingan.
Detta löste man genom att öka shunten = högre värme fram. Det kan tilläggas att dom alltid kört pannan på 65 grader C. Detta är inte att föredra om man ska ha värmepump då detta försämrar COP.
Jag kan nämna att jag har 4.3m2 element (7st) på mellanvåningen och 2.2 m2 (3st) i källaren på samma slinga. Mellanvåningen är på 85m2 och dom uppvärmda ytorna i källaren är ca: 25m2 + ett garage på 42m2 som dock inte behöver vara så varmt men det kyler ner slingan rätt bra.
På vinden som är ca: 35m2 är det en annan slinga på 1.8m2 element (4st), där har det aldrig varit några problem med värmen.
Det jag vill göra är att leda fram lite extra framledning på slutet av slinga för att höja tempen lite på slutet där rummen blir kalla. En annan lösning är att sätta in en större cirkulationspump som gör att vattnet inte hinner kallna lika mycket på vägen fram. En tredje är att göra en extra slinga. Jag kan också nämna att framlednings rören inte är isolerade, dom ligger bakom en perforerad plåt runt huset. På mellanplan har dom rören en yta på 2.5m2 som också sådeles kyls ner på vägen till dom två sista elmenten. Kan inte tänka mig att detta är rätt dimensionerat då det är ca: 9m2 "elementyta" på en slinga. Vet ej hur jag lägger in en bild annars hade jag gjort det. Ska man skriva vart det ligger på hårdisken typ C:\Documents and Settings\Ägaren\Mina dokument osv.? För ska jag infoga en bild så kommer bara

fram.
MVH
Kent