Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Statligt styre  (läst 30354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Statligt styre
« Svar #60 skrivet: 31 maj 2011, 18:35:48 »
Mmm, men nu har ju jag typ 150 mil till närmaste utland med billigare öl och vin än vad systemet har.
Utlämningsställen finns nog bara för de som har längre till systemet än 4-5 mil.

Det är i vart fall väldigt restriktivt med utlämningsställen, och som i fallet med vÃ¥r butik, som drivs av en EFS:are är det inte ens säkert att de vill ha det även om de skulle kunna  fÃ¥ det.
Har för mig att det har ansökts när butiken gick i konkurs sist, men avslagits för att det var för nära till bolaget i stan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #61 skrivet: 31 maj 2011, 18:41:50 »
Mmm, men nu har ju jag typ 150 mil till närmaste utland med billigare öl och vin än vad systemet har.
Utlämningsställen finns nog bara för de som har längre till systemet än 4-5 mil.

Det är i vart fall väldigt restriktivt med utlämningsställen, och som i fallet med vÃ¥r butik, som drivs av en EFS:are är det inte ens säkert att de vill ha det även om de skulle kunna  fÃ¥ det.
Har för mig att det har ansökts när butiken gick i konkurs sist, men avslagits för att det var för nära till bolaget i stan.

Kolla här, som gjutet för dig då du redan har allt förutom ölklubben på plats. studs studs studs
http://www.spinell.se/alkoholforsaljning-pa-natet-med-400-utlamningsstallen-runt-om-i-landet/

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Statligt styre
« Svar #62 skrivet: 01 juni 2011, 10:58:20 »
Förmodligen skulle en byhåla som min, med 200 hushåll, kunna försörja en mindre lokal handlare som tillhandahöll ett bassortiment av öl, vin och sprit.
Eller kanske skulle det kunna förhindra byabutiken, som är på fallrepet, här liksom på så många andra ställen, att klappa igen.

Precis det försökte vi hemma i min by - Kombinerat med lokal produktion. Nu sitter flera av mina grannar i fängelse  huvuddunk
http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.3161094-femte-ljustorpsbon-som-far-sina-tillgangar-betalningssakrade
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #63 skrivet: 01 juni 2011, 11:58:33 »
Mmm, men nu har ju jag typ 150 mil till närmaste utland med billigare öl och vin än vad systemet har.
Utlämningsställen finns nog bara för de som har längre till systemet än 4-5 mil.

Det är i vart fall väldigt restriktivt med utlämningsställen, och som i fallet med vÃ¥r butik, som drivs av en EFS:are är det inte ens säkert att de vill ha det även om de skulle kunna  fÃ¥ det.
Har för mig att det har ansökts när butiken gick i konkurs sist, men avslagits för att det var för nära till bolaget i stan.
Jag har 17km till bolaget och ändå ett utlämningsställe nere på byn.
Sedan så finns det ju i Jävre och Svensbyn i dina trakter.
För övrigt har jag närmare till bryggeriet i Pilgrimstad som gör mitt favoritöl än till bolaget sÃ¥ om dom fÃ¥r börja med gÃ¥rdsförsäljning vilket varit pÃ¥ tapeten sÃ¥ vore det klockrent.   
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Statligt styre
« Svar #64 skrivet: 02 juni 2011, 09:44:44 »
Mmm, men nu har ju jag typ 150 mil till närmaste utland med billigare öl och vin än vad systemet har.
Utlämningsställen finns nog bara för de som har längre till systemet än 4-5 mil.

Det är i vart fall väldigt restriktivt med utlämningsställen, och som i fallet med vÃ¥r butik, som drivs av en EFS:are är det inte ens säkert att de vill ha det även om de skulle kunna  fÃ¥ det.
Har för mig att det har ansökts när butiken gick i konkurs sist, men avslagits för att det var för nära till bolaget i stan.
Jag har 17km till bolaget och ändå ett utlämningsställe nere på byn.
Sedan så finns det ju i Jävre och Svensbyn i dina trakter.
För övrigt har jag närmare till bryggeriet i Pilgrimstad som gör mitt favoritöl än till bolaget sÃ¥ om dom fÃ¥r börja med gÃ¥rdsförsäljning vilket varit pÃ¥ tapeten sÃ¥ vore det klockrent.  


Nu är ju den största anledningen till att man vill ha en butik att man vill kunna handla vad man känner för när man känner för det.
Att beställa ett par dar innan man vill ha det innebär ju en viss begränsning i tillgängligheten.
Ville jag planera så skulle jag ju i princip kunna köpa alkohol för hela året, bara en gång/år.
Nu gör ju varken jag, eller de flesta andra på, detta sätt - utan man köper det man skall ha vid det eller det tillfället, ofta i direkt anslutning till festligheterna.
Om det inte vore på detta sätt skulle det inte vara ständig kö vid systembolagets alla inrättningar.

Det skulle funka fint om de gjorde om utlämningsställena till filialer, med ett litet "förbeställt" utbud som man kunde shoppa just när man kommer på det.
Precis som folk som bor i stan kan göra, men tydligen är det svårare att lita på landsortsbefolkning, än på stadsbor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #65 skrivet: 02 juni 2011, 18:33:01 »
Att Nordea blivit utsedd som Sveriges tråkigaste bank är väl en riktig lågoddsare.
Staten borde sälja ut sina sista aktier så att det lir lite fart på banken och kanske till o med tvingar fram ett kundfokus.
http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi/bank-och-forsakring/nordea-ar-den-trakigaste-banken_2845005.e24

Hur länge tar det innan SBAB blir utsedda till Sveriges tråkigaste låneinstitut?

Åter igen, staten sälj ut... Låt dom som kan branschen sköta branschen....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Statligt styre
« Svar #66 skrivet: 03 juni 2011, 01:37:00 »
Jag har hellre en tråkig bank, än en bank som blåser mig på mina pengar.
En statligt styrd bank är en viss garanti för att övriga banker inte roffar åt sig tack vare prisöverenskommelser och kartellbildningar.
Den statliga banken kan få vara hur tråkig som helst, så länge de har kunder så bevisas det att de har en åtstramande effekt på kartell/prisöverenskommelserna som annars skulle göra bankaffäerna dyrare för oss alla.

Fattar man inte nyttan med EN statlig bank så förstår jag inte hur man tänker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #67 skrivet: 03 juni 2011, 10:45:59 »
Jag har hellre en tråkig bank, än en bank som blåser mig på mina pengar.
En statligt styrd bank är en viss garanti för att övriga banker inte roffar åt sig tack vare prisöverenskommelser och kartellbildningar.
Den statliga banken kan få vara hur tråkig som helst, så länge de har kunder så bevisas det att de har en åtstramande effekt på kartell/prisöverenskommelserna som annars skulle göra bankaffäerna dyrare för oss alla.

Fattar man inte nyttan med EN statlig bank så förstår jag inte hur man tänker.

Uppenbarligen gör dom ingen nytta, därför ser jag inget värde i statliga banker. Kartellbildningar har vi ett lagverk som hindrar och där staten skall se till att det följs, men som sagt man behöver inte vara medspelare i matchen, det räcker med att vara domare och regelmakare.

Hade SBAB tex varit vad Samhall är i industrin, ge lån till osäkra kunder, kanske jag köpt det
Men den marknaden har ju företag som bluestep lagt beslag på.

Förstår inte heller varför någon tror att det skulle vara säkrare att ha lånekontor på Nordea än på SEB tex.
Du får jobba lite mer på dina argument där Rickard. ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Statligt styre
« Svar #68 skrivet: 03 juni 2011, 12:29:34 »
Som jag ser det är det en perfekt "prisregulator" att ha en statlig bank som har rimliga vinstkrav, det sätter nivån på vad alla övriga banker kan ta ut, utan att för många väljer den statliga banken istället.
Försvinner den statliga banken, så är planen öppen för de övriga att ta ut högre vinster utan att de riskerar att förlora kunder.

I takt med att konkurrensen ökar, mycket tack vare internet, så minskar nyttan med en statlig bank, men rent principiellt tycker jag att staten kan forstätta driva bank så länge de kan konkurrera trots (många gånger) den ineffektivare driften av verksamheten som "statlig" innebär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #69 skrivet: 03 juni 2011, 15:45:49 »
Som jag ser det är det en perfekt "prisregulator" att ha en statlig bank som har rimliga vinstkrav, det sätter nivån på vad alla övriga banker kan ta ut, utan att för många väljer den statliga banken istället.
Försvinner den statliga banken, så är planen öppen för de övriga att ta ut högre vinster utan att de riskerar att förlora kunder.

I takt med att konkurrensen ökar, mycket tack vare internet, så minskar nyttan med en statlig bank, men rent principiellt tycker jag att staten kan forstätta driva bank så länge de kan konkurrera trots (många gånger) den ineffektivare driften av verksamheten som "statlig" innebär.

Du berör det lite själv, idag är vi så upplysta och informerade att ett statligt alternativ totalt spelat ut sin roll. Även jag kan se att det fanns poänger förra årtusendet men idag känns de så passé.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Statligt styre
« Svar #70 skrivet: 03 juni 2011, 15:59:57 »
Som jag ser det är det en perfekt "prisregulator" att ha en statlig bank som har rimliga vinstkrav, det sätter nivån på vad alla övriga banker kan ta ut, utan att för många väljer den statliga banken istället.
Försvinner den statliga banken, så är planen öppen för de övriga att ta ut högre vinster utan att de riskerar att förlora kunder.

I takt med att konkurrensen ökar, mycket tack vare internet, så minskar nyttan med en statlig bank, men rent principiellt tycker jag att staten kan forstätta driva bank så länge de kan konkurrera trots (många gånger) den ineffektivare driften av verksamheten som "statlig" innebär.

Du berör det lite själv, idag är vi så upplysta och informerade att ett statligt alternativ totalt spelat ut sin roll. Även jag kan se att det fanns poänger förra årtusendet men idag känns de så passé.

Statligt ägda SBAB är aktuellare och viktigare än någonsin på bostadsmarknaden. Hade USA haft ngt motsvarande hade troligen världen sluppit senaste katastrofala lågkonjukturen. Varför? Enkelt. De fria marknadskrafterna är bra på att fokusera på ständigt ökande vinster till ägarna/aktieägarna och strunta i annat. SBAB tex kan ägarna/staten/vi alla ge flera parabler i uppdrag tex att bedriva en ansvarsfull lånepolitik ur hela samhällets perspektiv.

Mångfald och valfrihet är bra även på ägarsidan. Det behövs personalägda, kooperativa, staliga, kommunala och privata alternativ för att säkerställa en sund konkurrens. Har man bara privat ägande inom en sektor bildas så småningom, via uppköp och kartellbildningar, ett par i värsta fall en, stor ägaregrupp som sätter priser på en behaglig nivå ur ägarsynpunkt så vinsten blir "lagom" på insatt kapital men alldeles för dyrt för konsumenten som inte har ngt eller få alternativ.

Varje Vd mÃ¥ste för att utföra sitt uppdrag mot rätt mÃ¥l agera mot monopol..  Det är en av hakarna.
 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #71 skrivet: 03 juni 2011, 17:42:11 »
Som jag ser det är det en perfekt "prisregulator" att ha en statlig bank som har rimliga vinstkrav, det sätter nivån på vad alla övriga banker kan ta ut, utan att för många väljer den statliga banken istället.
Försvinner den statliga banken, så är planen öppen för de övriga att ta ut högre vinster utan att de riskerar att förlora kunder.

I takt med att konkurrensen ökar, mycket tack vare internet, så minskar nyttan med en statlig bank, men rent principiellt tycker jag att staten kan forstätta driva bank så länge de kan konkurrera trots (många gånger) den ineffektivare driften av verksamheten som "statlig" innebär.

Du berör det lite själv, idag är vi så upplysta och informerade att ett statligt alternativ totalt spelat ut sin roll. Även jag kan se att det fanns poänger förra årtusendet men idag känns de så passé.

Statligt ägda SBAB är aktuellare och viktigare än någonsin på bostadsmarknaden. Hade USA haft ngt motsvarande hade troligen världen sluppit senaste katastrofala lågkonjukturen. Varför? Enkelt. De fria marknadskrafterna är bra på att fokusera på ständigt ökande vinster till ägarna/aktieägarna och strunta i annat. SBAB tex kan ägarna/staten/vi alla ge flera parabler i uppdrag tex att bedriva en ansvarsfull lånepolitik ur hela samhällets perspektiv.

Mångfald och valfrihet är bra även på ägarsidan. Det behövs personalägda, kooperativa, staliga, kommunala och privata alternativ för att säkerställa en sund konkurrens. Har man bara privat ägande inom en sektor bildas så småningom, via uppköp och kartellbildningar, ett par i värsta fall en, stor ägaregrupp som sätter priser på en behaglig nivå ur ägarsynpunkt så vinsten blir "lagom" på insatt kapital men alldeles för dyrt för konsumenten som inte har ngt eller få alternativ.

Varje Vd mÃ¥ste för att utföra sitt uppdrag mot rätt mÃ¥l agera mot monopol..  Det är en av hakarna.
 

Snälla du lugna ner dig nu innan du full insups i 70-tals dimman. Om vi nu stannar vid ditt SBAB exempel så menar du på fullaste allvar att genom att ha en liten aktör på marknaden så skulle denna styra hela branschen med att tex sätta belåningsgrader etc etc.
Är det SBAB som ligger bakom och har genomfört dom senaste restrektiva lånereglerna?

Åter igen vore det roligt om du istället för aftonbladsraljerande kunde komma med konkret fakta, men det är som vanligt för mycket begärt så det var ju dumt att förvänta sig något sådant.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Statligt styre
« Svar #72 skrivet: 03 juni 2011, 17:53:49 »
Jag är ganska säker på att SBAB har fyllt, fyller och kommer att fylla sin roll med bravur, nämligen att prispressa övriga aktörer i just den branschen.
Ser man ur konsumentens perspektiv är det bra. Ser man det ur de privatägda bankernas perspektiv är det en nackdel. Aktieägarnas vinster blir ej de önskade..

Det var väl knappast en slump att den borgerliga alliansen ville sälja ut SBAB nyligen men åkte tack och lov på pumpen i riksdagen..

Som sagt mångfald och valfrihet är utmärkt, gäller naturligtvis även på ägarsidan, om man har ett konsumentperspektiv.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Statligt styre
« Svar #73 skrivet: 03 juni 2011, 17:59:13 »
Jag är ganska säker på att SBAB har fyllt, fyller och kommer att fylla sin roll med bravur, nämligen att prispressa övriga aktörer i just den branschen.
Ser man ur konsumentens perspektiv är det bra. Ser man det ur de privatägda bankernas perspektiv är det en nackdel. Aktieägarnas vinster blir ej de önskade..

Det var väl knappast en slump att den borgerliga alliansen ville sälja ut SBAB nyligen men åkte tack och lov på pumpen i riksdagen..

Som sagt mångfald och valfrihet är utmärkt, gäller naturligtvis även på ägarsidan, om man har ett konsumentperspektiv.


Sluta svamla ge konkreta faktabaserade exempel på vad SBAB gör för nytta istället för att bara tycka saker för att det passar din politiska agenda!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Statligt styre
« Svar #74 skrivet: 03 juni 2011, 18:07:01 »
Ur SBAB:s historia som prispressare:

"Kundcentret i Karlstad byggdes ut för att ge bättre service åt privatkunder. En låneansökan för privatkunder lanseras på SBAB:s webbplats 1998 och utvecklades snabbt till en allt viktigare försäljningskanal.
Från stärkt utmanarroll till nya finansieringstekniker
Rollen som utmanare stärktes. 2003 sänktes räntan för bostadsrätter och fritidshus till samma nivå som villaräntan. 2005 avskaffades topplånen.
Flera nya samarbeten inleddes, bland annat med Ikanobanken och ICA banken.
Under 2004 lanserades ett automatiserat lånelöfte, där kunderna via webbplatsen inom några sekunder får ett kreditbeslut direkt på skärmen."
https://www.sbab.se/2/om_sbab/fakta_om_sbab/sbabs_historia.html

Hardfacts!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!