Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Vanlig motorolja i kylkompressor?  (läst 11900 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Kön: Man
Vanlig motorolja i kylkompressor?
« skrivet: 13 maj 2011, 22:51:54 »
Jag håller på att fixa AC:n i min Volvo 960, och har hittat en läcka på ett rör där det även ser ut att ha försvunnit en del olja med tanke på hur kladdigt det är..
Min plan är att löda igen hålet, alt. skarva på en bit alu-rör så att det bli tätt, sen fylla med gasol (propan/isobutan).
Eftersom det ser ut att vara ett R12-system som konverterats till R134a för några år sen så antar jag att det innehåller POE/ester nu?
Har hört med en AC-firma i närheten och de ville ha över 400 spänn (plus moms!) för en liten skvätt olja. >:(

Finns det någon annan slags smörja man som glad amatör skulle kunna pytsa i? Gasolen lär ju lösa sig i det mesta ändå.
Är inne på att dränera kompressorn på kvarvarande esterolja och slå i korrekt mängd vanlig motorolja.
Förslagsvis en lite finare, tjockare syntet då med goda lågtemperaturegenskaper..  ::)
Kommer kompressorn skära direkt eller? Vad skiljer en "vanlig" olja från en som är avsedd för kylmaskiner?
Har googlat förgäves efter svar..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2011, 08:16:25 »
Jag skulle inte prova motorolja, den tål inte alls så höga tryck som blir i en kompressor.
Kyloljan är väldigt komplex i sin uppbyggnad och ska kunna blanda sig med köldmedium under höga tryck och temperaturer och dessutom bibehålla sina smörjande egenskaper och inte skumma. därav priset.
Om jag skulle prova med någon annan olja så skulle det vara någon hydraulolja typ atf olja eller liknande, det kan funka.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1139
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2011, 10:53:49 »
Det jag har sett är mineraolja för kylkompressor ofta är ganska enkla oljor, ibland vitoljor men förståss en del krav som låg vaxningstemperatur, att det inte innehåller för mycket grenade och molekyler och dubbelbindningar som när dom snäpps av vid nötning (vilket dom gör förr eller senare)  blir laddade ändar och drar på sig likasinnade och blir gummiliknande substans och kan skapa sludge som proppar igen systemet.

detta gäller främst fasta stora system med kanske drifttid över 40000 timmar.

en bil-AC går sällan över 4000 timmar, ganska grovt och robust byggd, en kompressorbyte med kompressor från skroten kostar inte en förmögenhet om det ändå skulle haverera etc.

motorolja är olämplig då den innehåller en massa metallbaserade tillsatser (främst baserade på zink) för att klara den tuffa miljön i förbränningarummet och ökad oxidationsstabilitet, tvättverkan och bärighet av sotpartiklar mm.

Jag är som de andra inne på en enklare olja då det dels arbetar i syrefri miljö och oxidationsstabiliteten inte är av någon betydelse, i bil-AC så är det inte fullt så noga med att det tål låga temperaturer som annars i tex. frysar där oljan skall fungera och vara lättflytande även vid -25 grader C.

hydralolja, ATF-olja  skulle jag nog inte fundera på då dessa kan var mycket aggresiva mot plaster och gummi.

Jag skulle fundera på en snällare olja som kompressor eller vakumpumpsolja då dessa faktiskt är gjorda för att smörja kompressorer och arbeta i tryck. Jag har sett, kommer inte ihåg var, att folk har provat med biltemas kompressorolja i AC utan bekymmer.

Givetvis görs sådant här på egen risk och man kanske bör kolla att viskositeterna inte avviker för mycket vid 25 grader och 50 grader tex genom att hälla i en plastmugg med glödgad nålsick genom botten och därefter mäter tiden mellan två nivåsträck när oljan rinner ut genom bottenhålet.

varför test vid två temperaturer är för att se att viskositeten ändrar sig ungefär likartat med temperaturen.

När det skall fyllas med propan/isobutanblandning så mår den troligen bra om oljan man häller i är en aning tjockare än orginaloljan då propan/isobutan blandar sig villigt med oljan och blir tunnare medans PAG/POE oljan egentligen inte blandar sig med R134a utan mera att den finfördelar sig som små oljedroppar till närmast mjölk i köldmediet medans vanlig olja vill inte finfördela sig alls i R134a då det är för stora skillnader i ytspänning och måste ha hjälpmedel som några procent isobutan/propan innan det blandrar sig som finfördelat emulgat i R134a igen.

en sak att tänka på - själva kompressorn arbetar aldrig med flytande kölmedie och oljeblandning samtidigt - den suger endast gas som med stor hastighet drar med sig olja tillbaka som oljefilm efter rörväggarna från kondensorn.

att oljan ändå måste kunna blanda sig delvis är för att kompressorn spottar ut oljedimma i  sin utblås och i kondensorn allt eftersom gasen kondenserar sig blandas oljedimman upp med kondensat, och då vill man inte att det skall separerar sig i stora droppar och slutligen parkerar sig lugna vrår i kondensor, slangar och i torkfiltret och kompressorn blir torr på olja utan det gäller att oljetransporten fungerar hela vägen runt.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2013, 20:38:12 »
Hmmm, hur gick det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Kön: Man
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2013, 00:58:21 »
Jag hörde med Meca som visst också säljer AC-delar, och deras pris för en flaska POE-olja var lite mer överkomligt:
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=2410&CategoryType_ID=13
Tog 1 liter på en gång så nu har jag olja i beredskap för framtida reparationer.

Det trasiga röret åtgärdades genom att jag kapade väck den dåliga biten och skarvade med en bit grövre rör, som löddes med alutite-lod.

Tyvärr så läckte även kondensorn, inte bara på ett ställe om man säger så. Gasen stannade bara kvar några dagar..
Eftersom jag ville ha igång AC:n och inte hade tid att leta upp en beg. kondensor i koppar så fick det bli en fabriksny istället. Gav 2.200 kr för den...  :( Dessvärre också i aluminium, precis som original, men bilen körs inte vintertid så räknar med att den investeringen trots allt kommer hålla i många år.

Som lök på laxen så läckte även kompressorn ur axeltätningen... Bytte den, till en som läcker från packningen mellan halvorna istället.  :::_)
Det tar dock flera månader innan gasen försvinner den vägen, men nu i vår när bilen tas fram igen så kommer kompressorn att bytas ytterligare en gång till en som förhoppningsvis är tät.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1039
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2013, 08:03:13 »
Vilken gas använde du till slut? Blev det gasol?

Mvh
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Kön: Man
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2013, 11:11:21 »
Till första laddningen använder jag Jetboil Jetpower ( http://www.rvops.co.uk/jetboil-jetpower-gas-450g-3088.html ) som är en blandning av 80% iso-butan och 20% propan.
Fyllde på 3 st 100-gramsburkar och spetsade sen med ren propan (gasol) direkt från en P11.
Kylde riktigt bra!..

När det blev dags att fylla igen så hade jag slut på Jetpower-gasolen, och lyckades inte få tag i någon ny heller.
Gjorde ett försök med Biltema 17614 som ska innehålla relativt mycket iso-butan, och det fungerade faktiskt bra det med. :)
Ångade i större delen av en sådan (tanken var att få n-butanet att stanna kvar i burken) och slutfyllde därefter med vanlig propan.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vanlig motorolja i kylkompressor?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2013, 19:12:07 »
Jag håller på att fixa AC:n i min Volvo 960, och har hittat en läcka på ett rör där det även ser ut att ha försvunnit en del olja med tanke på hur kladdigt det är..
Min plan är att löda igen hålet, alt. skarva på en bit alu-rör så att det bli tätt, sen fylla med gasol (propan/isobutan).
Eftersom det ser ut att vara ett R12-system som konverterats till R134a för några år sen så antar jag att det innehåller POE/ester nu?
Har hört med en AC-firma i närheten och de ville ha över 400 spänn (plus moms!) för en liten skvätt olja. >:(

Finns det någon annan slags smörja man som glad amatör skulle kunna pytsa i? Gasolen lär ju lösa sig i det mesta ändå.
Är inne på att dränera kompressorn på kvarvarande esterolja och slå i korrekt mängd vanlig motorolja.
Förslagsvis en lite finare, tjockare syntet då med goda lågtemperaturegenskaper..  ::)
Kommer kompressorn skära direkt eller? Vad skiljer en "vanlig" olja från en som är avsedd för kylmaskiner?
Har googlat förgäves efter svar..
gå in på en volvobutik och köp art nr 1161442, det är 200ml esterolja kostar 178kr sist jag köpte.
by the way, R134a kan köpas i engångsflaskor om 920g med art nr 1161390 ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 167
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?