0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
http://www.byggnisse.se/solvarmepanel-solpanel-i-oljeprisets-skugga/Bilden stämmer inte riktigt med byggbeskrivningen:"Lämpligen köps en så stor bilkylare som man finner på en bilskrot. Denna sänks ned i den vattentank du vill använda för att lagra vamvatten. Tänk på att tanken skall placeras högre än solpanelens ovankant."Annars är ju de största frågetecknen just trycket och möjligen UV-påverkan.
Nu är jag ingen akvariumexpert, men vet att glas som innehåller vatten/vätska blir ganska fort "solkigt" på insidan vilket borde innebära dåligt ljusgenomsläpp...
Citat från: Luftsolvärme skrivet 13 maj 2011, 11:03:44Nu är jag ingen akvariumexpert, men vet att glas som innehåller vatten/vätska blir ganska fort "solkigt" på insidan vilket borde innebära dåligt ljusgenomsläpp... Det är nog mest en fråga om tillsatser. Fyll på med vatten och en tillsats som inte algerna gillar och kanske till och med koka vattnet innan det tillsäts i systemet.
Jag tror ändå inte på den konstruktionen när vattnet blir varmt och trycket ökar till 2 bar...
Självbygg ... vad tycks om att lägge en slang på taket och koppla den till vattenkranen ?
Hej.. haha akta dig så du inte får ..Byggare Bob,Martin Timell,Karlsson på taket å slutligen Professor Baltazar efter dig....Men du har en bra vinkling....bygg enkelt slang rulle på ett tak alt gräsmatta är nog lika kostnads effektvt som vissa andra grejer skulle gärna se nån som rullade ut 200m slang på ett plåt tak å la ner slangen i falsarna...enkelt å förmodligen väldigt effektivt
hej hmmm vad är det som hindrar er från att ha tank vatten i slangen?misstänker att om man spar det 40 gradiga vattnet i en acctank behåller det värmen å dan efter så går det från 30 till 50 grader ....häler jag ut mitt 60 gradiga tank vatten på kvällen är ju det ochså kallt dan efter...