Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: http://www.solarishot.com  (läst 2147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
http://www.solarishot.com
« skrivet: 09 maj 2011, 21:30:29 »
hi
hur f-n har snubben kopplat in grejerna ???
kolla temp kurvorna uppe vid fångarna å temperaturerna på det dom laddar in...ser ut som nå jojo körningar ...upp å ner en gång i timmen ca...
aj aj .såg fel ..
trodde det va dyngs avläsningar....LOL
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 07:31:47 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

• Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: http://www.solarishot.com
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2011, 22:35:11 »
Det är säkert totaler under det dygnet och inte en tid axel utan 3 olika värden under det specifika dygnet.
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 09:01:31 av Rickard »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

• Guldmedlem
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2011, 22:40:18 »
Det var ju denna som jag och några andra tyckte att vi skulle analysera.
Jag har redan hittat några fel i systemet. Man kan ju t.ex. fråga sig hur han
kan få en vakumrörsanläggning till att gå så DÅLIGT!?!
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 09:01:44 av Rickard »
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

• Karma +3/-6
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2011, 05:36:52 »
Det var ju denna som jag och några andra tyckte att vi skulle analysera.
Jag har redan hittat några fel i systemet. Man kan ju t.ex. fråga sig hur han
kan få en vakumrörsanläggning till att gå så DÅLIGT!?!
hej joo
jag har kollat lite på sidan i bland å vacum fångaren han har går skit kasst..
har inte räknat ut än vad som e knas men...tycker det bör gå bättre än så...
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 09:01:56 av Rickard »

Utloggad Lmf

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2011, 07:25:28 »
Har lite synpunkter och reflektioner

För det första tycker jag att ämnes rubriken skall ändras då det inte Chuck Wright som har solfångarma utan en snubbe som heter Bob Nape (www.solarishot.com)
Att ha Chuck-Wright.com som ämnes rubrik är samma som att någon skulle logga sin solanläggning med en SunLogger2020 samt samt lägga ut dessa  värden på Richards webtjänst då hade det inte varit så trevligt att tex. läsa att Richard har ett kasst optimerat solsystem.

Sen till reflektionerna
1. sytemen är inte lika stora utan kostar lika mycket när de är monterade på taket.
Man har alltså endast använt det som levererats.

2. Bob Nape har jobbat med solfångare sen 80talet och uteslutande (verkar det som) med plana och poolvärmare
och eftersom han är säljare av pool solpaneler tror jag inte han ser nytta med vaccumrör utan snarare ökad konkurrens.

« Senast ändrad: 10 maj 2011, 09:02:07 av Rickard »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gäst407

• Karma +3/-6
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2011, 07:40:21 »
Hej
så.. nu är rubriken fixad ..

hur som haver så måste killen gjort nått mega fel i sin anläggning...seriöst så bör en vacum fångare gå hårdare än ett plattsystem..vid höga temperaturer
pga lägre förluster å betydligt bättre verknings grad i högre temp

jag köper helt klart att en platt fångare kan va eller är bättre effektivare vid låga temp upp mot 40-50 grader
men det verkar som att dom platta alltid då jag kollat ligger högre i temp å det ska inte stämma
hög temp högre förluster å sämmre verknings grad

ett fel kan va solfångar ytan...att den e betydligt mindre för vacumrören

hat inte seriöst försökt sätta mig in i vad felet är utan har nån gång sporadiskt kollat in påsidan
för å se hur det ser ut då det börjar gå varmt i fångarna

Utloggad sobris

• Guldmedlem
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2011, 12:11:44 »
Jag tror inte vi skall följa några konspirationsteorier, jag tror helt enkelt att han har
missat en och annan viktig parameter i installationen av prylarna. Att han har installerat
solfångare som kostar lika mycket är väl helt OK tycker jag. Om de kostar lika mycket så
förväntar man sig väl att de skall leverera lika bra?

Här är två av de saker jag har noterat:
- jag tror han har självcirkulation genom HeatPipens samlingsrör på nätterna
- han driver cirkulationspumparna med 12V från en solcell vilket innebär att han
  drar flöde genom HeatPipens samlingsrör INNAN HeatPipeprocessen har startat

@Dr Chun-Lan: Att Plana solfångare har högre temperaturer än HeatPipe på samma tak
är inte konstigt. Jag hade t.ex. 103 grader i mina plana för en stund sedan och då laddade
de för fullt mot 750 liter 60-gradigt vatten. Det är fördelningen av temperaturerna över dagen
som skiljer. Plana börjar tuffa igång så fort det blir ljust ute och då "sover" HeatPipen fortfarande
flera timmar. Se'n hoppar HeatPipen igång och kör förbi den plana. Ytterligare senare går
den plana typiskt om igen och når en högre topptemperatur än HeatPipen. På eftermiddagen
går förloppen tillbaka i omvänd ordning mot uppstarten.

Tilläggas skall dock att vid samma temperatur i solfångaren så har HeatPipen lägre förluster
än den plana. Det är den vanliga paradoxen att hög temperatur inte är ekvivalent med mycket energi.
Snarare är det tvärt om: den som tvingar upp sitt system i höga temperaturer OFFRAR energi.
Hög temperatur är däremot detsamma som hög EXERGI, d.v.s. energikvalitet
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Lmf

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2011, 17:09:05 »
Tack Doktorn för namnbytet på tråden.

Tyckte det var viktigt då Chuck-Wright bara tillhanda höll en loggnings tjänst.

Sen tycker jas som er att man borde få ut mer ur vaccumrören.
Iden att han styr pumparna med 12V solpanelen är intressant.
Själv satt jag med teorin att han bara hade en soldator som startade pumparna när den plana hade rätt tempdiff men ibland kom vaccumrören igång tidigare så det kunde man glömma illa kvickt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gäst407

• Karma +3/-6
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2011, 17:25:13 »
Hej...
måste maila till snubben å fråga om han ha tummen mitt i handen....LOL
ha han använt min kära plattvärme växlare så har han sluppigt alla problem...å kopplat cirkpumpen på soldatorn så han startat pumparna då fångaren e varm...

det jag tycker e skummt är att vid bra väder å höga temp så bör ju vacumrören gå betydligt hårdare än den platta fångaren ...att den går bättre vid taskigt väder det tror jag på
men nu då vädret bör va optimalt för solvärme med fint väder ska rören gå hårdare iomed
den högre tempen i systemet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!