0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Nu har jag äntligen fått tag på installationsmanualen till nya CTC 300 serien studsFilen är för stor att postas här. Snart kan den laddas ner fr CTC hemsida. För de otåliga: ge mig ert email så skickar jag manualen.
Elpatron finns i alla värmepumpar... Med den nya konstruktionen med växelventil så att VP'n värmer den övre tanken direkt så borde inte elpatronen användas mer än i andra tillverkares modeller.
Dessutom har dom utrustat värmepumpen med elektronisk expansionsventil vilket medger att de kan köra upp tempen högre än tidigare med bibehållet godtagbara driftsförutsättningar för kompressorn.
Ja, elpatron finns ju i alla värmepumpar. Men på de andra tillverkarna jag har kollat på så sitter elpatronen i en tub på framledningsröret före växelventilen. Dom andra tillverkarna verkar bygga sina pumpar med en vvberedare som via en flödesriktare antingen gör varmvatten eller värme till huset. Om man då tömmer varmvattenberedaren och man har lite värmebehov så har jag fått för mig att värmepumpen laddar varmvatten och gör värme utan elparton tills styret känner av att kompressoreffekten inte kommer räcka till för att värmebehovet är större än vad kompressorn ger.Tittar på CTCn så känns det som att en varmvattentappning kan starta elpatronen eftersom den övre delen kyls av. Jag tittade i deras instuktionsbok igår för att försöka förstå hur principen fungerar och jag får inte ihop det riktigt. Om vi säger att jag har ett framledningsbehov på 45 grader så är undre delen av tanken ca 45 grader. Man vill ju inte ligga med för höga övertempar för då får man ju ett sämre cop. Om man då börjar tappa varmvatten så kyler man ju den undre delen ganska hårt eftersom slingan till större delen ligger i den undre volymen. Då kommer ju shunten att shunta in värme från den övre delen av tanken för att kompencera så man får rätt framledning. Då kyler man ju den övre delen av tanken. Den övre delen av tanken är ju dessutom värme som är gjord med låg cop. Kyls övre delen av tanken så får man ju inte ut ännu mindre varmvatten. Det känns som att systemet havererar här.Har jag kanske missat något? eller förstått principen fel?
Man kan ställa in en fördröjning innan shunten öppnar mot övre delen och den nya ctc har växelventil som laddar den övre delen av tanken. Men om du behöver 45 grader på radiatorerna så kommer vp att jobba upp tempen till 50 grader innan den stannar och därefter shunta ut värmen tills tempen i nedre pannan ligger på 45 grader och då startar den och kör till 50 grader igen. Eftersom en ctc jobbar på det viset kommer cop att bli lägre än om den jobbade med tex gradmin som Nibe men skillnaden blir antagligen inte många kronor per år och att shunta tempen har andra fördelar.