0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, på att sabba murstockar om man inte har koll på rökgastemperaturen. Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.
Citat från: leifa.k skrivet 03 maj 2011, 21:59:05Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, på att sabba murstockar om man inte har koll på rökgastemperaturen. Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ? denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ?
Hej det e väl ochså risken med denna grej..men jag tror starkt på att det funkar..du vet ju hur min oisolerade stål pipa funkar...nästan för bra misstänkker att den lilla skit grejen ökade verknings graden på min kamin med säkert 15-20% om inte mer,har nästan problem med att det går för kallt i bland (tror jag) va upp å stack ner näven i murpipan då jag eldade å det va inga problem att ha den 1m ner i pipan då jag eldar....iofs va det i varmaste laget men det gick utan större problemring till firman å be om att få adress eller tel nr till nån som köpt en sån då bör du ju kunna höra dig fram hur den funkar..nån av kunderna måste ju va så det går att få ett utlåtande om hur denn funkar..fördelen e ju då att du kan ju även köpa dig en solfångare ....LOL
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 03 maj 2011, 22:13:44Citat från: leifa.k skrivet 03 maj 2011, 21:59:05Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, på att sabba murstockar om man inte har koll på rökgastemperaturen. Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ? denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ? Nja största orsaken till att jag inte köpte en vattenmantlad kamin var för att jag har fått för mig att dom sotar så mkt.....dom som har dem verkar få sota kaminen ofta jämfört med en icke vattenmantlad kamin och dom verkar oxå krångligare att sota. Sen så har jag inte lyckats hitta någon vattenmantlad kamin som är snygg....men smaken är ju olika.....//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 04 maj 2011, 07:49:32Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 03 maj 2011, 22:13:44Citat från: leifa.k skrivet 03 maj 2011, 21:59:05Ingen erfarenhet. Denna är nog effektiv, på att sabba murstockar om man inte har koll på rökgastemperaturen. Mera info eftersökes av tillverkaren, typ flöden, temperaturer osv.ur menar du ? att det ska gå för kallt eller ? denna grej kyler ju rökgaserna så jag tvivlar på att dom kommer att öka i alla fall...men kingen varför köpte du inte en fördig vattenmantlad kamin då du lixs investerade ? Nja största orsaken till att jag inte köpte en vattenmantlad kamin var för att jag har fått för mig att dom sotar så mkt.....dom som har dem verkar få sota kaminen ofta jämfört med en icke vattenmantlad kamin och dom verkar oxå krångligare att sota. Sen så har jag inte lyckats hitta någon vattenmantlad kamin som är snygg....men smaken är ju olika.....//KristerDetta är ju ingen Kamin, en rökgasvvxlare. Innan rökgaserna kommer in i denna så skall det ju vara färdigbrunnet. Om de vattenmantlade kaminerna sotar mycket så tyder det ju på att de inte kommer upp i rätt förbränningstemperatur till att börja med...