0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En super effektivt luft-vatten VP på 5-6KWH med inomhus luft byte kan väl vara framtidens melodi. Då slipper man gräva eller borra och samtidigt får man ut 5-6 KWH, utan buller och vibration som nackdel (vissa hög effektiva FLVP). Jag väntar på at Sanyo eller någon annan kommer med den nya tekniken, där de använder inomhus varm luft för att återvinna energi förrutom utomhus luft. Det skulle vara perfekt! Hoppas de läser på den här sidan.
Citat från: Raj skrivet 28 oktober 2005, 18:27:22En super effektivt luft-vatten VP på 5-6KWH med inomhus luft byte kan väl vara framtidens melodi. Då slipper man gräva eller borra och samtidigt får man ut 5-6 KWH, utan buller och vibration som nackdel (vissa hög effektiva FLVP). Jag väntar på at Sanyo eller någon annan kommer med den nya tekniken, där de använder inomhus varm luft för att återvinna energi förrutom utomhus luft. Det skulle vara perfekt! Hoppas de läser på den här sidan.ComfortZone CE50 arbetar ungefär som du beskriver, ger max 5 kW uteffekt, eller var det den som bullrade och vibrerade?
Efter 14 bra år med en hederlig Elektrostandard FLV (endast varmvattenproduktion) bytte jag till Comfortzne och vattenburet värmesystem. Den nya värmepumpen ställde jag på betonggolv i ett förråd. Den gamla stod på träbjälklag vägg i vägg med ett sovrum. Visst brummmar Comfortzone lite mer än den gamla, men tack vare att vi valde en bra plats för den så stör den inte alls, tvärtom betydligt mindre än den gamla. Skillnaden i effekt är förståss rätt stor. 5 kw verkar räcka långt, även när 5 personer duschat och temperaturen kryper ned under nollan. Det skall bli intressant att följa effektförbrukningen nu när det blir kallare b00k