Hej,
om man byter ut en Nibe 1245 8kW mot en Nibe 1145:a 8kW ger det en besparing på 6000 SEK.
En arbetstank (nibe UKV 200) kostar 5500 SEK. Jag har golvvärme på nedervåning samt radiatorer
på ovanvåningen, dvs shuntinvestering på ca 4000 SEK är nödvändig. En ”besparing” på ca 15000 SEK ger mig en grundplåt att investera i en Effecta Comfort 300 (29600 SEK). Det som tilltalar mig med Effectas integrerade solvärmelösning är dels standardmått (60x60cm) samt en snygg installation.
Effectas system innehåller bla (
www.effecta.se/images/3002.pdf):
-Shuntventil bivalent ( monterad )
- Shuntmotor med inomhusgivare
- Styrning solfangare, shunt, elpatron, extern varmekalla mm. ( monterad )
- Givare PT 1000 5 st ( monterad )
- Elpatron ovre 4 kW ( monterad )
- Elpatron nedre 4 kW ( monterad )
- Avtappningskran ( monterad )
- Ventilkombination ( monterad )
- Expansionskarl 18 liter
- Cirkulationspump solvärme ( monterad )
- Flödesmatare solkrets ( monterad )
- Påfyllningsventil solvarme ( monterad )
Min tolkning av Effecta Comforts manual är att det är frågan om ett typiskt standardkombisystem. Med andra ord leds värmen fr solfångarna till botten av en vattenfylld acktank på 292 liter där värmen överförs till tanken genom en spiralrörsvärmeväxlare. Tappvarmvattnet värms genom två spiralrörsvärmeväxlare, där det inkommande kallvattnet förvärms genom den nedre värmeväxlaren och eftervärms genom den övre. Detta arrangemang ska enligt skolboken ge bättre skiktning av tanken (dessutom finns en övre skiktplåt).
Vad anser expertpanelen om inkopplingspunkten av värmepumpen (punkt 18, se s 8 manual)?
På sikt tänker jag koppla in 2 st plana solfångare (3.6m2), vilket känns lagom för 292 l tankvolym. Men kan man köra detta system enbart med Nibe 1145 tills jag får råd att investera i solfångare?
Är tankens volym tillräckligt stor (jag ska dessutom ha överdimesionerade radiatorer på ovanvåningen) så att jag slipper investera i en arbetstank?
Eftersom systemet har en bivalent shunt integrerad så kan man väl utnyttja denna för radiatorerna på ovanvåningen?