0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, ska svetsa fast "krysskilen" på en vevaxel, (2,5 tdi) då den har glappat och gröpt ut spåret den sitter i .med följd att "timingen" inte stämmer på kam o pump.Tänkte att det är värt att prova istället för att byta veven.Frågan är nu, kilen är ju härdad från början och när man svetsar så försvinner ju härdningen och kilen blir mjuk och det är inte så bra tror jagdå det är stora moment på veven.Har för mig att man kan kyla med olja och på så sätt få viss härdning i materialet.tokigt eller?Tips?Tror istället du ska satsa på att använda locktite låsvätska.Gör man det ordentligt så håller det mycket bra.Sätter du även låsvätska på drevet så får du det extra starkt.Drevet är ju redan kass så detta försök har nog bättre förutsättning att hålla.
Jag hade ett liknade problem på en Big block Cheva en gång...Fixerade fast i mitt fall svängdämparn så gott det gick borrade ett 8 mm hål i mellan, ja så det blev liksom runda kilhål i både axel och dämpare.. sen in med en 8mm stång av något hyfsat stål, så som bult utan gängor då.. sen skruvade dit muttern utanför. (stången bör vara något lite mindre typ en kanske 5 hundra mm) Så man får i den.. Fungerade många år...fungerar kanske fortfarande... Fundera lite på den lösningen om den kan vara användbar i ditt fall...Nu vet jag inte vad ditt drev är gjort i... men antar att det är någon form av stål?