Vatten, metanol, etanol och ammoniak har väldigt hög förångningsvärme per kg vilket innebär att man kan transportera mycket värme med relativt liten massaflöde av gas och vätskedel.
förångningsvärme 25 grader C:
vatten 678 Wh/kg, 676.2 Wh/liter
ammoniak 324 Wh/kg, 195 Wh/liter
svavelväte 116 Wh/kg 89.2 Wh/liter
DME 110 Wh/kg, 72.7 Wh/liter
svaveldioxid 98.8 Wh/kg 134 Wh/liter
R600a 91.4 Wh/kg, 50.2 Wh/liter
R32 75.3 Wh/kg, 72.3 Wh/liter (är som gör kyljobbet i R410A och tillsammans med R134a i R407C, gasen är mycket brandfarlig !!!)
R134a 49 Wh/kg, 59.5 Wh/liter
HFO1234yf 40.4 Wh/kg, 44.09 Wh/liter (förslagen som ny ersättare för R134a i bilar, i mina ögon mycket dålig köldmedel, brännbar[1])
R125 30.7 Wh/kg, 36.5 Wh/liter (25% i R407C och 50% i R410A och är en av de sämsta köldmedel som finns idag och dessutom har 3400 i GWP, agerar mest som brandsläckargas för R32)
har ingen data för metanol/etanol i refprop men ställer sig förmodligen snäppet under vatten i ovanstående listan.
[1] kan lätt ersättas med redan beprövade och effektivare lösningar som HC-blandningar eller DME då man ändå måste hantera brandrisken även med HFO1234yf - en helt onödig produkt som DuPont och Honywell försöker tvinga in (och helst förbjuda alternativen som HC och DME då dessa inte är patentbara och kan levereras av vem som helst) för att de skall ha någon produkt alls kvar att sälja till fordonsindustrins AC-anläggningar]
Man ser här varför de traditionella köldmedlen inte är speciellt populära i heta-pipe då säkringen av återtransporten av vätskan brukar vara den problematiska delen att få till i bra och lågtidssäker utförande och föremål för otal olika patentsökningar.
Det trista med vatten är att massatätheten i gasen är låg vid rumstemperatur och därmed låg transportkapacitet iom. vattenångan som går mellan ändarna är så tunn (23 mBar absoluttryck vid +25 grader C) vilket innebär att det är hysteriskt stor volym gas som skall blåsa mellan ändarna även vid måttliga effektnivåer när man är kvar vid låga temperaturer och transportkapaciteten ökar över 40 gånger när man når 100 grader arbetstemperatur. Vatten kan heller inte användas under 0 grader C
Ammoniak har högre tryck vid rumstemperatur (ca 9 Bar vid 25 grader C), förångningsvärmen hälften av vattets vilket gör att den har väldigt hög transportkapacitet vid lågtemperaturapplikationer - nackdelen är att allt måste göras i stål - koppar och ammoniak går inte ihop alls.