Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasolgrill  (läst 13472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
Gasolgrill
« skrivet: 01 april 2011, 15:17:26 »
Hej!!

Är grymt sugen på gasolgrill till altanen mest pga enkelheten & många verkar nöjda trots att det inte är samma smak som kolgrill. Jag ska även ha grillring/cementring (för ved/kol) vid sidan av huset så jag ska ha dubbla grillmöjligheter.... ::)men..jag är helt oerfaren gasolgrillare mer än i trangia-köket & då är det friluftsliv som gäller!!

Är sugen på just nu att beställa från netonnet någon av följande:

Landmann cronos, 2500kr 3 brännare + en sidbrännare (kostar 3000 på jula i stan)
Landmann cronos 2, 3000kr 4 st brännare + en sidbrännare


VET att weber håller grym kvalite, men har satt budget till 3000kr så nån forumproffs med erfarenhet av landmann??

//Scoutman
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gasolgrill
« Svar #1 skrivet: 01 april 2011, 17:38:34 »
Vi har haft gasolgrill i princip i 20 års tid.

Något som jag tycker man ska prioritera är typen av brännare samt material i galler och stekhäll. För oss är det bara gjutjärn som gäller. Allt i plåt och emaljerad plåt går bort helt
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Gasolgrill
« Svar #2 skrivet: 01 april 2011, 18:19:36 »
Det ska lukta, brännas vid och ryka över hela kvarteret,

Kolgrill forever Thumbsup Thumbsup

PS man hinner med fler öl vid kolgrill ;D
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Gasolgrill
« Svar #3 skrivet: 01 april 2011, 19:43:09 »
Det ska lukta & ryka ja men gasolgrill ska vara komplement för att göra det enklare + att den kan stå på altanen.

Vad har du för sorts gasolgrill utopiazz? Gjutjärn låter dyrt? Pratat med en bekant som säger att rostfria brännare funkar bra.

Nån som har erfarenhet av Landmann som märke?
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gasolgrill
« Svar #4 skrivet: 01 april 2011, 21:16:36 »
Jag har kört en weber gasol med 2x brännare i 7 säsonger. Jag kommer byta till kol i sommar.

Ja det är smidigt med gas. Men nej det blir inte lika bra. Det blir aldrig samma värme.

Det är en fördel med gasol när man ska laga helstekta saker annars vinner kol alltid, tyvärr.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gasolgrill
« Svar #5 skrivet: 02 april 2011, 10:39:58 »
Det ska lukta & ryka ja men gasolgrill ska vara komplement för att göra det enklare + att den kan stå på altanen.

Vad har du för sorts gasolgrill utopiazz? Gjutjärn låter dyrt? Pratat med en bekant som säger att rostfria brännare funkar bra.

Nån som har erfarenhet av Landmann som märke?

Vi har flera Landmann grillar genom åren. Dom flesta har fungerat bra i förhållande till sitt pris. Dock så har just brännarna varit det svaga i grillarna. Det gäller dom brännare som är i plåt. Oftast så håller dom två till tre säsonger sen har plåten gett upp och det blir mer av eldkastare i botten på grillen. Nu grillar vi iofs året runt och säkerligen 2 gånger i veckan på sommaren så vi använder grillen till allt och då "slits" den väl fortare.
På en av de riktigt billiga grillarna bytte vi brännare till rostfria dito och då höll dom bättre


Den grill vi har nu kommer från Campingaz http://www.campingaz.com/PL/p-23217-adela239de174-4-classic-l-deluxe.aspx
Jag har för mig att vi betalade 2000:- för den på Coop men det var på hösten för fyra år sen. Det enda som "brunnit" upp i den grillen var ett par plåtar som skulle skydda brännarna. Den tog vi bort efter ett år och då var det bara lite riktigt material kvar.

Just det där med gjutjärn i galler och häll gör att det behåller värmen bättre när man lägger dit köttbiten. Helt enkelt mer värmeenergi i gallret/hällen. Sen tycker iaf jag att det är ett måste med både galler och häll. Bryn bitarna på hällen för att stänga till köttbiten och sedan grilla den på gallret. Sen kan man ju steka annat som inte funkar på galler, t.ex chiliräkor eller lök.

Sidobrännaren kan man använda när man vill varmhålla t.ex glacing eller potatis men den duger inte till att laga något på eftersom den saknar vindskydd. Mycket av värmen "blåser" helt enkelt bort men det gäller alla gasolgrillar.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gasolgrill
« Svar #6 skrivet: 02 april 2011, 10:59:51 »

PS man hinner med fler öl vid kolgrill ;D

Helt fel!
kolgrill:
Hämta kol, tömma gammal kol/aska, fylla ny kol, ha på tändvätska, vänta (ifs tillfälle för ölpaus), tända, lägga på kött, vakta så inte skiten tar eld = stor arbetsinsats, påverkar öldrickningstiden negativt.

Gasolgrill:
Öppna tuben, tryck pÃ¥ knappen, lägg pÃ¥ köttet =liten arbetsinsats, mycket tid för öldrickning  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Gasolgrill
« Svar #7 skrivet: 02 april 2011, 12:02:56 »
Ölen verkar var viktigare än ursprungsfrågan ;D
Jag som "lågkonsument" på öl dricker i princip endast på sommaren vid grillning...

Tack för tipsen Utopiazz, jag ska djupdyka i detta med gjutjärn, såg att Landmann även säljer sådana grillar,
till alla som funderar på att skriva att kolgrill är bättre kom med bra tips kring grundfrågan istället, jag har 4 st kolgrillar, grillring på G för ved/kol.
Det är enkelheten jag är ute efter + att ha den PÅ altanen.
Landmann verkar med eller utan gjutjärn vara prisvärt (weber klart bättre) & etablerat märke så det finns reservdelar att köpa typ om brännaren behöver bytas.
Sidobrännaren är vindkänslig jag vet men den är nog inte så dum att ha när man ändå funderar på köp.

Man borde väl satsa på betydligt dyrare weber men jag ser detta som försöksköp så om man inte är nöjd med grillen men gillar gasolkonceptet så får man satsa på weber eller liknande. Ska se på landmanns gjutjärnsvarianter lite mer ligger de i samma prisklass så väger det över för ett sådant köp. Men budgeten på 3000kr tänkte jag försöka hålla inte viktigaste men i alla fall....

Vilken storlek på gasolflaska bör användas? 5-6kg? eller tom 10-11kg?? Mer gasolgrillerfarenheter önskas......skriv.....
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gasolgrill
« Svar #8 skrivet: 02 april 2011, 15:06:59 »
Jag hade liten flaska men då får man byta ett par gånger per säsong. Bättre då med den större varianten som ofta används till altan-gasolvärmare.

Jag tycker ju inte att det blir tillräckligt varmt. Har försökt med sten och utan sten. Dock måste jag ju säga att weber-gasolgrillen har hållit väldigt bra. Ingenting har gått sönder och den har stått ute i och för sig under taköverhänget men ändå. Har haft överdraget på. Inget som direkt har rostat.

Deras trekantiga järn som ligger under gallret gör att det inte börjar brinna när fettet droppar ner. Samt att det är bra uppsamling för fett i botten.

Jag tror nyckeln är att säkerställa att det finns gott om brännare så att det verkligen går att få upp tempen när man ska grilla biff och vill att det ska fräsa till rejält.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gasolgrill
« Svar #9 skrivet: 02 april 2011, 15:33:50 »
Jag har ganska dålig koll på gasolgrillar i allmännhet, jag har alltid varit en inbiten kolgrillare, men när jag fyllde 40 så skramlade släkt och vänner till en weber gasolgrill och den är helt sjukt bra.
Min modell har tre brännare och det behövs nog för att få rätt hetta på grillen.
Jag kör med en P11 och det brukar gå åt ca två-tre tuber per sommar och jag grillar kanske 2 ggr i veckan i genomsnitt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gasolgrill
« Svar #10 skrivet: 02 april 2011, 16:39:33 »
Dom mindre flaskorna typ PC5/P6 räcker åt båtfolket men för grillning är dom för små.

Storleken på flaskan bör vara PC10 eller P11. Fördelen med PC10 är att man ser nivån på innehållet och att den är betydligt lättare att hantera. Tror att den väger som en P6 flaska men innehåller 60% mer.

Tipset är att kolla på Blocket efter flaska. Eftersom du ändå ska byta ut den så spelar det ingen roll om den ser lite ful ut. Har du tur hittar du två til lpriset av en och kan alltid ha en fylld hemma. Vi har två, en till grillen och en till värmaren. Tar det slut i den ena kan man alltid "låna" till det andra :)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Gasolgrill
« Svar #11 skrivet: 02 april 2011, 16:50:32 »
Ser att weber kör med rostfria brännare så frågan är om det är viktigt med gjutjärnsbrännare? Landmanns thule grill med gjutjärn går på 6000 kr, över budget. De har även några modeller kring 2-3000kr med gjutjärn men de verkar inte direkt vara "årets modell" i mitt tycke.
Har även kollat på Rustas modell BBQ of swedens modell silverline för 3000 kr 3 rostfria brännare + sidobrännare känns inte lika stabil som på jula (landmann cronos genaration 2 med 3 brännare + sidobrännare3000kr). Landmanns verkar vara välbyggda men är det varningsflagg på emaljerade brännare/galler/stekyta??? Njae trots allt lutar det mot beställning från netonet landmann cronos generation 2 med 4 brännare + sidbrännare för 3000kr den har emaljerat... kanske funkar hur bra som helst.... ska fundera några dagar, till veckan sen blir det kanske beställning.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gasolgrill
« Svar #12 skrivet: 02 april 2011, 20:25:00 »
Ser att weber kör med rostfria brännare så frågan är om det är viktigt med gjutjärnsbrännare?
.
.
.
.
de verkar inte direkt vara "Ã¥rets modell" i mitt tycke.

Det finns rostfritt och det finns rostfritt och sen lite olika konstruktion. Rostfria rörformade brännare håller bättre än rostfria i plåt. Helst ska eventuella skyddsplåtar ovanför brännarna också vara i rostfritt då dessa "försvinner" först och dom har delvis till oppgift att skydda brännaren.

Hur viktigt är det med "årets" modell om dom har det du vill ha och verkar funktionella och stabila? Själv tycker jag att de nyare grillarna ser mer påkostade ut men är antagligen hopplösa att hålla rena. Små skrymslen i gjutna aluminium och plastdetaljer som det kan samlas allsköns gosigheter i med tiden.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasolgrill
« Svar #13 skrivet: 02 april 2011, 20:39:24 »
Lägg på nån tusing och köp en weber Q320. Min femte gasolgrill och helt outstanding mot tidigare. Den tillsammans med en P-11 tub och grillsäsongen är rädddad. Aldrig haft några problem med att den inte blir tillräckligt varm som en del andra här påstår.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!