Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Test av ölburkar eller takplÃ¥t till LSF?  (läst 7326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fordp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« skrivet: 01 april 2011, 08:29:55 »
Jag har sökt en hel del på nätet efter ett jämförande test sida vid sida mellan luftsolfångare av ölburksmodell och en med platt kollektor av exempelvis takplåt men inte kunnat hitta någon. Åsikter och teorier är det gått om men uppmätta jämförande fakta kan jag inte hitta. Är det någon av er som hittat något test? Om inte sök gärna lite, så kanske någon hittar något.

Förra året när jag tittade på ölburksmodellen så hittade jag någon som hade simulerat luftflödet från inloppet och fördelningen mellan alla raderna av rör, men jag bokmärkte tyvärr inte det. Om någon hittar det så länka gärna för det var intressant.

Utloggad fastmoving?

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2011, 23:14:11 »
Har en länk till en som byggt av burkar:  http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2011, 00:03:15 »
Har en länk till en som byggt av burkar:  http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm
Som Dr Chun-Lan redan påpekat, effektiva solfångare kostar pengar. Här gick det lös på 3500 spänn bara för ölen..... :D
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2011, 00:56:05 »
Har en länk till en som byggt av burkar:  http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm
Som Dr Chun-Lan redan påpekat, effektiva solfångare kostar pengar. Här gick det lös på 3500 spänn bara för ölen..... :D

Har tänkt om ...passar in perfekt trots att solfångaren är ett "skämt" kan råvaran i burkarna göra bygget riktigt trevligt...vi funderar på att köra en eller 2 ABF kurser i sommar

kan bli riktigt trevligt...

passar bra in i mitt motto...alkohål å kvinnohål ..dom enda hål jag tål a:gl

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2011, 13:29:40 »
[Har tänkt om ...passar in perfekt trots att solfångaren är ett "skämt" kan råvaran i burkarna göra bygget riktigt trevligt...vi funderar på att köra en eller 2 ABF kurser i sommar
kan bli riktigt trevligt...
passar bra in i mitt motto...alkohål å kvinnohål ..dom enda hål jag tål a:gl
Nå äntligen ett kursutbud där man kan skaffa pilsner på materialkontot, om ni klämmer 10 var så räcker det med 24 deltagare, det blir väl inte så svårt att locka dit dom?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2011, 22:22:04 »
Har funderat på att knåpa ihop ölburksfångaren, vore ett kul projekt..=)
frågade då grannpojken om han hade några ölburkar över, tjaa svarade han, 4-500 tar nå´n vecka att få fram,he he går mycke norrlandsguld
här uppe som nog alla vet. :D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2011, 22:46:25 »
Ska du ge han 50 öre burken?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2011, 22:56:27 »
Ska du ge han 50 öre burken?

Han totalkvaddade min bmw för ett par år sedan som var halvförsäkrad,så han får nog plocka burkar resten av livet som avbetalning,men jag nöjer mig med 500, dålig affär. Sc:,h.dom kanske borde vara oöppnade.. ;D
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad fordp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2011, 22:57:48 »
Har en länk till en som byggt av burkar:  http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htma

Det är en bra bygginstruktion, men tyvärr ingen jämförande test.

Jag har hittat ett jämförande test, men han har använt ett lågt luftflöde motsvarande 13m3/h per m2 jämfört med rekommenderat ca 50m3/h per m2.
del 1 http://trx.dhis.org/gallery2/main.php?g2_itemId=141234
del 2 http://trx.dhis.org/gallery2/main.php?g2_itemId=141428
del 3 http://trx.dhis.org/gallery2/main.php?g2_itemId=141521

På något vis verkar det vara något konstigt med testet. I diagrammet i del 2 så är några av solfångarna dubbelt så effektiva som andra. Det verkar orimligt.

Inlägg 3 och nerÃ¥t, trist med en massa ovidkommande  skitsnack när man ställer en seriös frÃ¥ga.
« Senast ändrad: 03 april 2011, 23:02:46 av fordp »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2011, 23:08:24 »
Ska du ge han 50 öre burken?

Han totalkvaddade min bmw för ett par år sedan som var halvförsäkrad,så han får nog plocka burkar resten av livet som avbetalning,men jag nöjer mig med 500, dålig affär. Sc:,h.dom kanske borde vara oöppnade.. ;D

Jag gillar dig, jag tror du är en bra förebild för våra ungdomar!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2011, 22:10:09 »
om jag inte fattade det fel så verkar vanlig knölad alu folie va effektvare än burkar å förmodligen betydligt smidigare å bygga med ,det e ju bara å bygga lådor å slänga in vanlig folie + svart färg så e dom klara
känns som det är ca 50% mindre jobb med dom än burkar

Utloggad fordp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #11 skrivet: 05 april 2011, 23:00:28 »
Jag har hittat några forskarrapporter på LSF. Alla kommer fram till ungefär samma slutsats. LSF med ett par cm fyllning av metallnät ovanpå en plåt, luften ska gå genom fyllningen och sedan under plåten är absolut effektivast. Nackdelen är att luftmotståndet ökar ofantligt mycket, 20ggr större enligt en undersökning så fläktarna måste vara mycket kraftiga. Vissa plana modeller med fenor i olika formationer ligger bara ett snäpp under. Men ingen undersökning har haft burkar eller liknade burkar i undersökningar. En plan enkel LSF ligger på 30-40% effektivitet medan de med fyllning och över/under-flöde ligger på >80% effektivitet.

Dessutom visar undersökningarna att ett luftflöde på 50kg/h per m2 är i minsta laget. Effektiviteten ökar kraftigt med 100kg/h per m2 och fortsätter öka med högre flöde men inte i samma takt.

Vill man leta upp sådana undersökningar så googla på "performance evaluation solar air heater"

Utloggad Suune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Test av ölburkar eller takplåt till LSF?
« Svar #12 skrivet: 06 april 2011, 09:06:03 »
...känns som det är ca 50% mindre jobb med dom än burkar

Det roliga är ju att samla alla ölburkar  Thumbsup.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!