0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Ja, okej.Nja, jag är mer interesserad av större projekt just nu. Kontorskyla i syd-öst Asien t.ex.Letar efter företag som kan vara rimliga att samarbeta med ....För privata är stöd viktigt när det gäller investingeringar i solceller. Annars blir det för dyrt och inte lönsamt.
60 % i bidrag är ganska mycket.Jag gillar inte heller höga solbidrag.Ett klokt bidragssystem kan dock stimulera marknaden.I Sverige är det ju så att 85 % eller mer av anläggninger är mindre än 15 m². Det är alltså främst småhus. Privata vill oftas inte betala mycket och letar efter billiga och enkla lösningar. Bidraget kan ju vara ett medel att locka dom till att installera solvärme.Sen är det så att optimeringar kanske ger mindre merutbyte än vad man skulle tro. Viktigt är det om man t.ex. kan jämföra olika lösningar och kostnader. Men då krävs det ju att man kan beräkna det framtida utbytet på ett tillräckligt trovärdigt sätt (ENV 12977 t.ex.) ... och vet en hel del om energipriser osv. .. men här liggger redag problemet. Inte vet exakt hur priserna kommer att utveckla sig osv. .... men man utgår ju ifrån att energi blir dyrare i framtiden.
Vad jag förstår så lönar det sig att installera solvärme för uppvärming av varmvatten. Givet att man alltså inte har en värmepump som redan värmer utan att man alltså har direktverkande el.
Hej !@smurfenJa, okej.Men då krävs det bland annat att man kan bestämma framtida årsutbyten för hela solvärmesystemet (inte bara solfångaren) På ett trovärdigt sätt (t.ex. ENV 12977).Det behövs för att kunna bestämma lönsamheten.Sen kommer ju kunden att titta på om han verkligen får dessa utbyten (ungefär).Vilka beräkningar skulle du t.ex. accepterar smurfen ? T.ex. .... Hur skulle t.ex. jag kunna visa dig om det är lönsamt eller inte ? Vilka framtida energipriser ... man kan ju simulera olika lösningar/förutsättningar.Det är en bra fråga.Sen: Vad skulle du göra om det visar sig att projektet inte var så lönsamt efter vissa år ?? ...
Själv är jag inblandad i projekt i syd-öst Asien där bland annat solar cooling blir interessant.Men finns det egentligen företag (i Sverige t.ex.) som idag kan leverera FÄRDIGA lösningar som fungerar ... även till större kontorsbyggnader ?Absorptionskylning t.ex. ? Vad tycks om det här företaget i Härnösand ?http://www.absolicon.se/_about_solar_energy/1098_koncentrerad_solenergi_ger_el_varme_kyla_fran_solen_solkyla.php
Citat från: Ewald skrivet 26 mars 2011, 15:13:35Själv är jag inblandad i projekt i syd-öst Asien där bland annat solar cooling blir interessant.Men finns det egentligen företag (i Sverige t.ex.) som idag kan leverera FÄRDIGA lösningar som fungerar ... även till större kontorsbyggnader ?Absorptionskylning t.ex. ? Vad tycks om det här företaget i Härnösand ?http://www.absolicon.se/_about_solar_energy/1098_koncentrerad_solenergi_ger_el_varme_kyla_fran_solen_solkyla.phpwww.climatewell.se finns och är basen till det beskrivna installerade systemet.I princip vilken solfångare som helst borde gå att använda och inte bara absolicons.
Vad jag förstår så lönar det sig att installera solvärme för uppvärmning av varmvatten. Givet att man alltså inte har en värmepump som redan värmer utan att man alltså har direktverkande el.