Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inkoppling mot pelletspanna  (läst 6127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
inkoppling mot pelletspanna
« skrivet: 21 mars 2011, 18:44:58 »
Hej

Har läst en del på forumet och tror jag har en ide om hur man skall docka ihop en ack tank mot solvärme och mot min pelletpanna.

Har gjort en skiss tror ni denna inkoppling kommer funka ? eller har jag gjort någon tankevurpa?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2011, 22:17:09 »
hej skulle koppla så här...
för att få en väme zoon i topp på tanken varmvatten å dels för att solfångaren kommer att slå av pelletsen då solen ger effekt

pellets pannan behöver inte en tank för att funka den kan du köra på stig och retur ledningarna om du vill

kopplar du som du ritat kommer pellets anläggningen konstant hålla tanken på tex 70 grader å du kommer förmodligen inte å märka att solvärmen ger just nått eller du kommer att få stora probs med varmgång iomed tanken redan är varm å du rymmer ingen solvärme utan det kokar ganska omg
bäst vore om du bara klarar av att värma 30 cm i toppen på tanken med pellets
« Senast ändrad: 21 mars 2011, 22:23:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2011, 22:53:20 »
Dr Chun-Lan pekar iväg dig åt rätt håll, men det finns mer att göra...

Har du redan en tank eller skall du skaffa en ny?
Finns redan TVA eller skall den också skaffas in?
Var sitter shunten någon stans?
Varför sitter det en blandningsventil som späder ut värmen från VVX?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2011, 08:37:26 »
Dr Chun-Lan: vad innebär 1 och 2 i ritningen ? är det två ingångar för plattvärmeväxlaren. Jag hade tänkt mig att styra hur mkt av tanken pelletsvärmen värmer genom att switcha tempgivare som styr brännaren. Min tanke var att värma större del av tanken med pellets under vinterhalvåret och mindre del under sommaren. Detta för att låta solvärmen ha en bättre förutsättning på sommaren. Men det kanske inte går att styra med tempgivaren utan man kanske måste styra det med returen?

sobris: Det enda som finns ännu är pelletspannan idag sitter shunt och vv slinga i pannan. Jag har tänkt köpa tank, tva,  solladdare och paneler av Sfinx. Shunten kommer jag sätta pÃ¥ de tvÃ¥ ledningarna som gÃ¥r till radiatorkretsen.
"blandningsventilen" är en del av solladdaren jag har uppfattat det som den skall sitta så man skickar tillbaka vattnet till plattvärmeväxlaren om det inte överstiger en viss temperatur men det kanske inte är så det är tänkt att man skall använda den ?


Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2011, 11:04:25 »
OK, men då skall du ju be Sfinxen om ett kopplingschema som ger de
egenskaper som du önskar. När du har fått det så kan du ju visa oss
hur det blev sÃ¥ kan vi komma med kritik  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2011, 13:43:40 »
Dr Chun-Lan: vad innebär 1 och 2 i ritningen ? är det två ingångar för plattvärmeväxlaren. Jag hade tänkt mig att styra hur mkt av tanken pelletsvärmen värmer genom att switcha tempgivare som styr brännaren. Min tanke var att värma större del av tanken med pellets under vinterhalvåret och mindre del under sommaren. Detta för att låta solvärmen ha en bättre förutsättning på sommaren. Men det kanske inte går att styra med tempgivaren utan man kanske måste styra det med returen?

sobris: Det enda som finns ännu är pelletspannan idag sitter shunt och vv slinga i pannan. Jag har tänkt köpa tank, tva,  solladdare och paneler av Sfinx. Shunten kommer jag sätta pÃ¥ de tvÃ¥ ledningarna som gÃ¥r till radiatorkretsen.
"blandningsventilen" är en del av solladdaren jag har uppfattat det som den skall sitta så man skickar tillbaka vattnet till plattvärmeväxlaren om det inte överstiger en viss temperatur men det kanske inte är så det är tänkt att man skall använda den ?


hej ett å 2 ärolika ställen där du stoppar in värmen sätt kulventiler på tanken så kan du välja vart du laddar in...
in laddningen måste stänga av din pellets panna sätter du in matningen från fångaren rätt så kommer pannan att känna av värmen å stanna upp

blandningsventilen" är en del av solladdaren jag har uppfattat det som den skall sitta så man skickar tillbaka vattnet till plattvärmeväxlaren om det inte överstiger en viss temperatur men det kanske inte är så det är tänkt att man skall använda den ?

helt rätt det är termostat styrningen för sol inladdningen...har en sån med ...

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2011, 19:14:02 »
Tänkte att man skulle låta solfångar styrningen styra pelletsbrännaren och laddomaten så den prioriterar solen. Är inte riktigt säker på om det är möjligt att koppla så.

Funderar lite på om det är bättre att bara koppla det som ett tappvattensystem och inte blanda in pelletspannan alls. Dvs på vintern kopplar man så solvärmen förvärmer tappvattnet in till pelletspannan och på sommaren kopplar man helt enkelt bort pelletspannan och låter solanläggningen stå för all tappvatten .

Ett annat alternativ är ju att koppla en elberedare i serie med actanken och köra varmvattnet på el över vintern.
Det finns mkt alternativ att fundera på.




Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2011, 19:41:12 »
hej ...varför inte lite av varje...LOL

koppla in pelletsen i tanken ..men se till att solfångaren stänger av pelletsen då den ger effekt
Ã¥ till det med elberedare...visst koppla den i serie med solfÃ¥ngar varmvattnet ...sÃ¥ har du alltid varmvatten  även om inte solen skiner pÃ¥ 4 dar....
att köra elberedare vinter tid låter dumt...visst eldar du pellets på vintern ? varför inte värma varmvattnet med pellets då ?

sol fångaren kommer att minska din pellets förbrukning radikalt..sommar tid är det dumt att elda eller köra pellets elberedaren går billigare....men har du solvärme så har du ju löst det problemet


Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2011, 17:56:26 »
Har funderat lite till nu

Tänkte att bara använda solen till varmvatten. Min tanke är då att koppla som bifogat schema.
Y1= kulventil för högt laddläge i tank
Y2= kulventil för lågt laddläge i tank
Y3= Termostatventil för vvx
Y4= Kulventil för att välja ha pelletspanna i serie
Y5= Kulventil för att välja ha Pelletspanna i serie
Y6 = Kulventil för att stänga utlopp från vv slinga i pelletspanna

Borde denna inkoppling funka bra?
Planen är att under vinterhalvåret låta solen förvärma vv slinga i pelletspannan och sen när solen ger tillräckligt stänga av pelletspannan helt och koppla solvärmen direkt mot vv i huset.

Funderar på om man kunde automatisera det med hjälp av en blandningsventil så man tar bara värme från solen och endast blandar in vv från pelletspannan då inte solvärmen orkar ge tillräckligt

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2011, 19:04:38 »
varför blanda in pannan i varmvatten tillverkningen ?
låt pannan värma tanken å gör varmvatten med tvan

skit i å krångla till det i onödan
dom dagar pannan kör/går har du varmvatten...den värmer ju tanken

förmodligen är slingan i pannan en nöd kylning och ej en beredar slinga

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: inkoppling mot pelletspanna
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2011, 09:43:41 »
Pannan står idag för all varmvatten tillverkning och det är en slinga för vv beredning. Tror slinga för nödkylning är nått man hittar mer i vedpannor än pelletspannor. I och med ett i en pelletspanna försvinner ju värmeeffekten ganska direkt om man slår av brännaren.

Anledningen till att jag inte vill ladda tanken med pelletspannan är att min panna inte lämpar sig för att ladda ackumulator då den har stor vattenvolym (220 liter) skall man då värma dessa liter för att endast kunna ladda tanktoppen i ett solvärme system känns det som förlusterna blir rätt stora.

så min tanke är att när man inte har nått större behov av värme längre låta pelletspannan stå avstängd och då förlita mig på solvärmen för varmvatten och kanske spetsa det hela i en liten elberedare. Men på vintern när jag behöver hålla igång pelletspannan för att få värme vill jag nyttja slingan i pannan som spets istället för elberedaren.

Skulle egentligen inte behöva acktank, solladdare och tva utan hade ju funkat med en vv beredare med solslinga. Men dessa är dyra som skam och verkar få till det billigare om jag köper tank,tva och solladdare via sfinx. Dessutom blir systemet flexiblare för framtiden om man vill göra ändringar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!