Kanske fler som borde lära sig använda Coolpack...
Det som kostar är kapaciteten men man vinner lite på COP om man går från R404A till R407C - räknat med med coolpack standardvärde vid start förutom att temperaturen på evaporatorn/kondensorn ändras från -10/35 till -20/55 grader C och i cycle capacity anger 18 m^3/h i sugkapacitet, så ger det följande:
R404A 9.971 kW värme, 4.716 kW elström, COP 2.191, hetgas 79.6 grader C
R407C 9.188 kW värme 3.921 kW elström, COP 2.430. hetgas 101.7 grader C
R290 (propan) 9.132 kW värme, 3.824 kW elström COP 2.472, hetgas 80.6 grader C
R1270 (propylen) 11.41 kW värme, 4.77 kW elström, COP 2.477, 93.7 grader C
R407C ger bättre verkningsgrad men lägre kapacitet(ca 9%) men med nackdelen att hetgastemperaturen är ganska hög
Propan ger ytterligare något bättre COP men ytterligare något lägre kapacitet men har mer måttlig hetgastemperatur
Propen ger både högre kapacitet och ännu lite högre COP och hetgasen är lite högre i temp , dock lägre än R407C
observera att det är teoretiskt enligt Coolpack, ett program som fritt kan laddas ned.
till detta tillkommer praktiska saker som rätt olja i kompressorn då en R404A anläggning antingen troligen har mineralolja eller AB-olja (alkaline benzine)
medans R407C kräver POE-olja vilket innebär att systemet måste spolas på olja så att det är mindre än 5% mineraolja kvar när den är fylld med POE-olja
med propan eller propylen kan man ofta använda den befintliga mineraoljan. Sedan kan det tillkomma justering av kappillärrörets längd eller omjustering av TEV.
Propan vinner också på att ha en måttlig kopplande suggasvärmeväxlare med kondensatet.
Propan med 44% värmeöverföring på suggasvärmeväxlare för 110 grader hetgas ökar sin kapacitet till 9.60 kW, 3,81 kW elström COP 2.575 och hetgas 110 grader C och kapaciteten är i nästan samma nivå som R404A.
Propen med 24% värmeöverföring på suggasvärmeväxlare för 110 grader hetgas ökar sin kapacitet till 11.63 kW, 4,786 kW elström COP 2.517 och hetgas 110 grader C - här får man se upp att kompressorns motor inte går för tungt relativt sin slagvolym.
R407C kan man inte ha suggasvärmeväxlare då hetgasen sticker iväg i temperatur...