Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmeväxlare eller en till tank med vvb?  (läst 1877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Eldar för värmen, har plats för en 500 liters till, rör framdragna. Värmer vv med el just nu, men äger en värmeväxlare också.

Ska jag koppla in den, eller utöka tankarna med en 500 litare med inbyggd vvb? Båda måste kopplas in av en vvs-arbetare.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: värmeväxlare eller en till tank med vvb?
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2011, 20:50:04 »
Eldar för värmen, har plats för en 500 liters till, rör framdragna. Värmer vv med el just nu, men äger en värmeväxlare också.

Ska jag koppla in den, eller utöka tankarna med en 500 litare med inbyggd vvb? Båda måste kopplas in av en vvs-arbetare.

Skulle nog satsa på en till tank med slingor till vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: värmeväxlare eller en till tank med vvb?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2011, 12:21:31 »
En vedeldare kan aldrig fÃ¥ för mycket ack.tank  Thumbsup

Välj en tank med dubbla VV-slingor och montera in den SERIEKOPPLAT och först
i i förhållande till vedpannan då laddas den lilla tanken snabbt, så fort du börjar elda.
Resten av tankarna får laddning först när den lilla tanken är fulladdad. Du skall troligen
inte ta ut värme alls från den nya tanken (i alla fall inte från övre halvan). Behåll din
el-VVB för att toppa varmvattnet så att du kan låta ack.tankarna falla i temp. ända ner
till husets temp.behov. Att vara tvungen att elda bara för varmvattnet är ingen bra idé...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: värmeväxlare eller en till tank med vvb?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2011, 18:56:33 »
det vat i så fall jag hade tänkt koppla det, tyvärr är det framdraget för parallell koppling, men det går la fixa
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: värmeväxlare eller en till tank med vvb?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2011, 19:31:31 »
det vat i så fall jag hade tänkt koppla det, tyvärr är det framdraget för parallell koppling, men det går la fixa

Kom ihåg att om du vill elda för vv under ej värme säsong och nyttja alla tankarna så måste du ha möjlighet att koppla om till paralellkopplade tankar annars får man inte fram värmen till tanken med slingorna i men det fixar man med en vanlig kulventil eller kör dom paralelltkopplade hela tiden så spar du några tusen i omkoppling fast jag skulle också vilja ha mina seriekopplade *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!