Hej!
Jag har idag en Nibe EVP 270 som är kopplad till en Nibe F2020 10kW. Ingen golvvärme (förutom el) finns idag. Huset värms av ett 2-rörs radiatorsystem. Jag ska nu lägga vattenburen golvvvärme på ca 13 kvm i ett uterum. En rörmokare som tittat på det hela föreslår att vi sätter en shunt av typen Uponor ElPush 12 vid närmaste radiator och koppar till värmegolvet.
Till saken hör att det tidigare varit el-golvvärme i uterummet, som gått sönder. Det känns galet att när jag får in vattenburen värme behöva köra med el, när jag har värmepump. Visserligen kanske det inte är så många dagar per år som det inte finns någon värme att hämta ur radiatorsystemet, men ändå.
Jag hade hoppats att kunna reglera värmegolvet helt oberoende husets övriga värmebehov. Jag har också planer på att i framtiden lägga in vattenburen golvvärme i några rum i källaren.
Jag har inga fler "uttag" ur min EVP 270 för att mata golvvärmesystemet med. Drömmen vore att sätta en fördelare med shunt i pannrummet som alltid har tillgång till varmt vatten från pannan dit jag kan ansluta mina golvvärmeslingor.
Hur skulle detta kunna lösas? Här är en länk till dokumentationen för pannan:
http://www.nibeonline.com/pdf/511809-8.pdfHälsningar Erik