Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kraftverk  (läst 4887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
kraftverk
« skrivet: 04 mars 2011, 07:46:26 »
hej går det att bygga ett eget kraft verk som producerar ström ?
satt Ã¥ spÃ¥nade för mig skälv vore inte dumt om man kunde bygga ett  kraftverk som funkade
 
jag vet att flis kostar ca 10-15 öre kw  dÃ¥ man värmer hus...kostar strömen 1kr per kw sÃ¥ finns det ändÃ¥ viss marginal uppÃ¥t
skulle va fränt om man kunde köra ut 1000kw per dyngn å få betalt för det

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: kraftverk
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2011, 07:50:18 »

Har även jag funderat lite på detta. Det jag har tittat på är vindkraftverk modell mindre. Blir dock inte lönsamt. Är ju inga problem att leverera till nätet men docj så lär du inte få mer än kanske 30 öre/kW.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kraftverk
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2011, 08:14:22 »

Har även jag funderat lite på detta. Det jag har tittat på är vindkraftverk modell mindre. Blir dock inte lönsamt. Är ju inga problem att leverera till nätet men docj så lär du inte få mer än kanske 30 öre/kW.

hej ..säg inte det kan man få betalt för utlevererad stöm å tjäna lite på det + att man har säkert en hel del spillvärme från anläggningen ...som "måste" dumpas ut

samt att man måste ju få "testa" strömmen man tillverkar så man ser att den håller bra klass
går ju inte å skicka ut nå skrot ström på nätet ,givetvis så kollas strömmen varje dag
å det görs ju lättast genom att testköra den i verkliga livet

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: kraftverk
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2011, 08:46:24 »
Å vad hade docktorn tänkt bygga, ett värmekraftverk, med ångturbin eller.....Du är verkligen en sann "spånare"..... ;D
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kraftverk
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2011, 08:52:31 »
Läs den här tråden innan du ger dig på det:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106&highlight=%C3%A5ngturbin

 ;D
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kraftverk
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2011, 09:06:32 »
haha hittade en grej...
påminner mig om killen med grenneratorn ....
 
men men 70% mer energi ut än in .....och  driver man Ã¥nggeneratorn med en vedeldad stirling motor
jaja det går väl att utveckla ännu mer om man vill

http://www.cleanergyindustries.com/index.html

verkade ha en vettig stirlig motor som driver en generator......
den hadde en grym verknings grad ..95%  tvivlar pÃ¥ att en gasturbin är i närheten...




« Senast ändrad: 04 mars 2011, 22:15:55 av Dr Chun-Lan »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2443
  • Karma +5/-0
SV: kraftverk
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2011, 11:52:26 »
Dåvarande SMP, Statens Maskinprovningar, drev ett projekt om småskalig kraftvärme för ca 20 år sedan, det finns en rapport om det som går att beställa någonstans. De satsade på fliseldat gengasaggregat, gasen användes för att driva en ombyggd Scaniadiesel och man tog vara på elenergi från den tillkopplade generatorn samt värme från motorns kylvatten. Värme från avgaser och gaskylare utnyttjade man inte. Man kom fram till att med dåtidens prisrelation på bränsle och el, så blev anläggningen nätt och jämnt lönsam om man inte behövde ha avlönad personal anställd för skötseln (och så är det ju en förutsättning att man verkligen har avsättning för både värme och el året runt). Den skulle kunna vara intressant för t ex en bostadsrättsförening som ändå har någon vaktmästare eller maskinist anställd och denne har tid över att sköta anläggningen.
Men vad jag vet så har väl elpriset gått upp mer än flispriset sedan den tiden, så det är möjligt att lönsamheten skulle kunna bli bättre idag. Man skulle också kunna vinna mycket på att automatisera gengasdriften så man slipper ständigt manuellt arbete med asktömning, rengöring av filter mm. På den punkten låg SMP:s testanläggning kvar på 40-talsstandard. Bättre gasrening - t ex med elektrostatfilter som komplement till de traditionella cyklonerna och våtrenarna - skulle också kunna förbättra lönsamheten genom längre oljebytesintervaller och längre livslängd hos motorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kraftverk
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2011, 22:20:39 »
hej

japp tycker ochsÃ¥ att utvecklingen mÃ¥ste ha gÃ¥tt framÃ¥t innom dessa brancher,jämför bara en gammal lastbils motor mot en modärn  wv eller fiat disel

samma med allt annat utvecklingen har inte stått still...

bönder i tyskland har länge ställt upp traktorerna å kört elverk å återvunnit värmen från motorerna
för att göra billigare el...

om man byggde för att ta reda på all värme tex motorblocket å avgasvärmen så bör hela iden bli betydligt effektivare

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kraftverk
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2011, 10:05:40 »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: kraftverk
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2011, 10:42:18 »
Ajdå, vi skrotade just ett dieselelverk på jobbet från 1972, Scania V8 med väldigt få gångtimmar, och i bra skick, men nu nyare dieselar, varav den största för personbil ligger på 133kva, (3ton) och den största ligger på 550kva.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kraftverk
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2011, 16:17:33 »
Hej en fördel med fast bränsle panna är ju att man kan elda det som stÃ¥r till buds.flis pellets torv,kottar halm  spanmÃ¥l mm mm
går säkert utmärkt att köra på gas eller olja med om det kniper rejält

man skulle ha en rörelse som genererar nÃ¥n biprodukt tex spÃ¥n eller knobb dÃ¥ vore det simpelt att sätta upp en  generator i systemet
ett av dom största felen är att alla tänker stort ....
här hemma har dom suttit å fraktat spån eller flis 2x8 mil för att få in det till skellefteå å skekraft,misstänker starkt att det e inte lönar sig
allt sånt här måste va lokalt det löns inte att köra flis,spån eller nått annat runt sverge för att elda upp det...

sätt upp ett litet fjärrvärmeverk/elverk i varja samhälle med typ 4-5000 pers så ger jag mig den på att det verket går med vinst
elda sopor å brädskrot mmm mm i verket så gissar jag att stor del av både värmen å elen kommer från egentillverkad energi
« Senast ändrad: 05 mars 2011, 16:23:57 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!