Hej, jag har BVP med 2-rörs radiatoruppvärmning i mitt hus på två våningar. ”Problemet” är obalans i effekt mellan våningarna. Bottenvåningen har lägre effekt än övervåningen, det borde vara tvärtom. Raddarna på övervåningen körs med en tempdif på 15-20º medan bottenvåningen diffar 5º. Tillsammans ger det en diff på 8º vid VP:n. Jag kan leva med det men vill undersöka om det kan ge något positivt att justera obalansen.
Genom att t.ex lägga in golvvärme på bottenvåningen kan den obalansen jämnas ut. Tänker mig alltså att behålla befintliga radiatorer där och komplettera med GV. Hur kopplas GV in bäst?
1)Egen matning från framledningen från BV eller
2)Matning från returledningen från radiatorna , dvs koppla en golvslinga i serie med radiatorn till varje rum
-Framledningstempen kommer i båda fallen att vara lägre än idag eftersom installerade radiator/GV-effekten blir större än dagens.
-Övervåningens radiatormedeltemp kan behållas om diffen där minskas.
-I fallet 1 ska väl vattnet shuntas till GV medan i fallet 2 så behövs ingen shunt.
Tänker jag rätt?
Hur skulle du göra?
/Bo
PS jag har kört ett par trådar förut med liknande tema men tänker kanske både jag och du i nya banor....