Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: MÃ¥ste en vp drivas av "nät"-el?  (läst 20803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2011, 20:08:42 »
Ja det var nog fel dÃ¥..  :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #16 skrivet: 02 mars 2011, 20:11:50 »
BosseBus ,

Nu ligger du på plus listan igen av alla debatörer på Forumet :)

Den som ligger mest minus nu är nog Badpower  ;D

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2011, 20:45:02 »
varför inte vindsnurra å elpatron i vatten ...
elpatronen har väl nära 100 % verknings grad å kablarna från snurran behöver inte va långa


men vettigast måste ändå va ...vindsnurra till värmepump å tillsist vatten tank
bra effekt mellan snurra å pump å 3-4x till med effekt då pumpen jobbar mot tanken...
e snurran pÃ¥ 2 kw sÃ¥ har man hipps vipps  8kw värme Ã¥ stoppa in i tanken

men till frågan varför inte ett ett par trampor till pumpen ?
 
starta gym med 20 st spinning cycklar  sÃ¥ lönar det sig säkert....
säg att varje cykel ger 500w effekt = 10 kw koppla sen strömmen till värmepump
40 kw ...värmer ju jädrigt bra

sen sÃ¥ mÃ¥ste du ju koppla in frÃ¥nlufts vent i lokalen,dom 20 som flÃ¥sar livet ur sig lämmnar säkert 100w per skalle i svetteffekt  sÃ¥ du bör ju kunna utvinna rejält med värme pÃ¥ frÃ¥nluften

har en bonde som åter vinner all vent från sina kor...å han värmer 2 hus med det.....

en till det bästa ..kunderna behöver ju inte veta om erat kraftverk ...utan du kan suga ut rejält med medläms avg för att dina arbets hästar ska komma i form......

måste va en jävle pay off på det systemet du får ju betalt för att tillverka ström eller energi
« Senast ändrad: 02 mars 2011, 20:58:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2011, 20:46:51 »
Ett "litet" eget vindkraftverk som laddar ett 48V truckbatteri på ca 600Ah, en AC/AC-3fas converter (finns det?)till 380V efter det.
Någon form av automatisk styrning så vid "battlow" så går den över på nätdrift.

Skulle inte det kunna fungera för att driva en liten bergvärmepump? (typ min)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2011, 21:25:25 »
Du får ganska mycket el för de 50-100k det kostar o bygga en sån anläggning om du ska ha nya grejor ;) Om det räcker...

Eller vad jag vill säga, det är DYRT att lagra energi, annars hade elbolagen gjort det istället för att starta o stoppa kraftverk efter behov.

Läste om någon anläggning där man körde ett specialbyggt vattenkraftverk baklänges nattetid vid lägre elförbrukning och pumpade upp vatten i reservoaren, som kunde användas senare vid större effektbehov, detta för att slippa reglera ett kärnkraftverk eller hur det va, kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste om det.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2011, 22:56:00 »
500w/cykel? Då har du nog ett hästgym..! Gjorde arbets EKG för höghöjdsjobb, 200w var tungt..! Och inte speciellt länge..

HVDC, brukas köras relativt långa sträckor, vinsten att man endast behöver 1 ledare., men för stamnät så är det hög spänning växel som gäller.

För hobbybruk och litet vindkraftverk så är nog ö-drift klart bäst, att ladda batteripack eller alternativt ladda Acc-tank, annars mycket bök att sälja energin ut på nätet, och kasst betalt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #21 skrivet: 03 mars 2011, 00:05:31 »
Frågan är om kompressorn kan drivas av t ex en stirlingmotor direkt utan generator/motor?
Men det är kanske att gÃ¥ över Ã¥n efter vatten, strilingmotorn behöver ju värme för att gÃ¥.  :-\


Just detta är något som gett mig sömnlösa nätter.
Om en värmepump förbrukar 1 kW och levererar 3kw skulle 3 kw kunna avsättas till att generera energi till en anordning som tillverkar 1kw. Då skulle det bli en självförsörjande sluten cykel, (inte en evighetsmaskin, den skulle fortfarande påverkas av yttre förhållanden samt av slitage mm). Spillvärme som genererades skulle kunna användas till uppvärmning.
Stirling-motorn fungerar normalt med luft som media, men om man istället kunde ersätta luft med lämpligt köldmedia och få den att arbeta i symbios med ett kylsystem skulle det kanske vara möjligt.
Nästan mitt i veckan, jo jag vet, men ibland känner man att man är värd en whisky. Å andra sidan skulle jag annars inte våga berätta om mina galna ideér, om de nu är galna, finns troligen fler som tänker i samma banor men inte vågar berätta.
Ta en whiskey.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #22 skrivet: 03 mars 2011, 00:18:29 »
hplp ,

Tanke fel!!

Whisky är bra för hela kroppen utom då för tanken, som oftast blir fel :)

Energin är oförstörbar, endast omvandlingsbar! För att omvandla ett energitillstånd till ett annat, krävs det ytterligare energi som sen adderas till det första stadiet!

Mycket enkelt!
MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #23 skrivet: 03 mars 2011, 00:46:35 »
Jag har en evighetsmaskin på gång...

Tillverka en miljard kappillärrör som kan suga upp vatten eller annan lämplig media typ 50 cm (vet inte vad som är max).
Gör detta i flera steg, så att man lyfter vatten via 1 miljard kapp-rör i 60 steg för att lyfta vattnet typ 30 meter rakt upp.
Låt sedan vattnet flöda ned till samma bassäng som det togs från, och en generator genererar el när vattnet rinner tillbaks ned bassängen.

Vattnet mÃ¥ste naturligvis vara helt kemiskt rent, och hela anläggningen mÃ¥ste vara hermetisk för att undvika avdunstning eller kontamination.  ^-^
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #24 skrivet: 03 mars 2011, 01:00:31 »
Jag har en evighetsmaskin på gång...

Tillverka en miljard kappillärrör som kan suga upp vatten eller annan lämplig media typ 50 cm (vet inte vad som är max).
Gör detta i flera steg, så att man lyfter vatten via 1 miljard kapp-rör i 60 steg för att lyfta vattnet typ 30 meter rakt upp.
Låt sedan vattnet flöda ned till samma bassäng som det togs från, och en generator genererar el när vattnet rinner tillbaks ned bassängen.

Vattnet mÃ¥ste naturligvis vara helt kemiskt rent, och hela anläggningen mÃ¥ste vara hermetisk för att undvika avdunstning eller kontamination.  ^-^

Nja, du är något på spåret, ungefär som Babylons hängande trädgårdar!?
Fast det fanns redan för 3000 år sedan, så tekniken är inte ny :)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #25 skrivet: 03 mars 2011, 01:03:42 »
Rickard ,

En annan intressant sak är "Väduren som pump"
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4durspump

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #26 skrivet: 03 mars 2011, 08:15:55 »
Nu förstår jag din Ikon Richard.
Einsteins första vetenskapliga skrift handlade om kapillärkrafter

"Folgerungen aus den Capillaritätserscheinungen" Utkom 1901

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #27 skrivet: 03 mars 2011, 09:22:49 »

Att transportera energi från punkt A till punkt B så är Växelström helt överlägset som överföringsmedium!! Dessutom så är det lätt konverterbart till luft, vatten, rörelse energi mm.
Jag tror att du fÃ¥r läsa pÃ¥ lite och förkovra dig  ;)

MVH/Fidusen

Jag håller absolut med om att växelström är ett ganska överlägset överföringsmedium... men det är förmodligen det sämsta som finns om man vill lagra energi. Vilket var vad jag påpekade.

Problemet med el vindkraft är ju att den aldrig finns när den behövs och vice versa. Har aldrig sett den som en seriös energikälla utan mer som hobbyprojekt för folk med en naiv inställning till teknik. Därav förslaget att pumpa värme direkt.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #28 skrivet: 03 mars 2011, 09:40:24 »

Att transportera energi från punkt A till punkt B så är Växelström helt överlägset som överföringsmedium!! Dessutom så är det lätt konverterbart till luft, vatten, rörelse energi mm.
Jag tror att du fÃ¥r läsa pÃ¥ lite och förkovra dig  ;)

MVH/Fidusen

Jag håller absolut med om att växelström är ett ganska överlägset överföringsmedium... men det är förmodligen det sämsta som finns om man vill lagra energi. Vilket var vad jag påpekade.

Problemet med el vindkraft är ju att den aldrig finns när den behövs och vice versa. Har aldrig sett den som en seriös energikälla utan mer som hobbyprojekt för folk med en naiv inställning till teknik. Därav förslaget att pumpa värme direkt.

Jag håller med dig :)
Att lagra energi är det bästa och enklaste sättet att använda vatten som largringsmedium. Kanske tungt vatten? Vet inte.
Men enkelt:)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Måste en vp drivas av "nät"-el?
« Svar #29 skrivet: 03 mars 2011, 10:22:00 »
För er som inte känner till Babylons hängande trädgårdar så ger jag en liten historielektion :)

Det var ungefär 600 år före Kristus som detta underverk byggdes av Nebukadnessar II och är beskrivet i både Bibeln och av historikern Berossos som levde på 200 talet fK.
Denna byggnad som låg i nuvarande Irak betraktades av dåtidens arkitekter och filosofer som ett av värdens sju underverk.

Platsen som varit ett av de stora arkeologiska projekten i nutid blev totalt sönderbombad av USA i Irak kriget, Vill man klippa av en gren, så jämnar man hela skogen ;(

Byggnadsverket var en typ pyramid med enorma avsattser som var odlade med träd och växter i det olika etagerna med bland annat hängväxter i de perifera delarna som hängde som enorma klasar utefter väggarna.

Hela detta byggnadsverk med sina trädgårdar bevattnades genom kapillärkraft.

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 10:27:14 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!