0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det går väl bra att förvärma vattnet igenom pannan om den är varm. Är väl ingen höjdare på sommaren om man kör el patorn eller sol då det kan bli kondensGår retur från radiatorn in i toppen på tanken??
Finns det en elpatron i tanken som reserv om det regnar en vecka?
Med en förrådsberedare kan du inte göra annat än att låta elpatronensitta under beredaren och ha den inställd på 60 grader precis som tillverkarenav tanken har avsett. Orsaken till detta är förstås "L-ordet" som jag inte får lovatt säga i vilka trådar som helst. Tanken skulle förstås haft slingor istället ochdå hade man kunnat göra spetsning i separat VVB i serie efteråt.Som det är nu får solen en stor del av tiden nöja sig med att jobba mot den lilla "skvätt"som finns i botten av tanken. Vakumrör och helst Heat-Pipe är helt nödvändiga för attfå något vettigt alls från solen med de höga systemtemperaturer som ni kommer att ha.Ang. kondens i vedpannan så är det förstås inte på själva VVB-rören som kondensriskenfinns, utan det är hela pannans vattenvolym som kyls ner till temperaturer som kan gekondens inne i eldstad och rökgångar.
Ett sätt att komma undan förrådsberedaren och ändå använda volymen till ackumuleringär ju att köra tankvatten genom förrådsberedaren och sedan shunta ner till framledning....Varmvatten gör vi istället med TVA som du ju gillar så mycket ThumbsupDå är det också helt OK att spetsa med en elberedare efteråt om vi vill låta tanken kallnaner till temperaturer som styrs av värmebehovet i huset innan solen skiner nästa gång,eller vi får lust att elda.
Citat från: sobris skrivet 28 februari 2011, 16:32:23Ett sätt att komma undan förrådsberedaren och ändå använda volymen till ackumuleringär ju att köra tankvatten genom förrådsberedaren och sedan shunta ner till framledning....Varmvatten gör vi istället med TVA som du ju gillar så mycket ThumbsupDå är det också helt OK att spetsa med en elberedare efteråt om vi vill låta tanken kallnaner till temperaturer som styrs av värmebehovet i huset innan solen skiner nästa gång,eller vi får lust att elda.Hej instämmer helt ,,,,men killen som har systemet är helt inne på att en tank med förådsberedare är jätte bra...å jag har försökt förklara att så e inte fallet men men...iofs är det flera x bättre än det han har i dag....panna med inbyggd beredare å nån laddomat som laddar in å ut värme i tanken å tillbaka till pannan då den kallnat....killen som kopplat in detta från början skulle ha närings förbud... det droppade vatten runt pannan första gången jag va dit få killen att lägga ut 6-8000 kr på en tva tror jag e lönlöst,jag hoppas att han väljer att koppla in ungefär som jag vill,samt att han spar sin 500 liters tank som sitter där i dag han rymmer 2 tankar i bredd brevid sin nya panna ...den gammla tanken är helt tom...å som jag ser det förmodligen det som jag hällst skulle fortsätta bygga på givetvis ....med tva .....hadde en ide om att försöka använda tanken med förådsberedare som förvärmnings tank för varmvatten men tror inte det är den mest lysande iden... är lite inne på att koppla en typ av "toppladdning" mitt i tanken just under varmvatten beredaren...och bygga så att man ställer inladdnings tempen till hmm 50 grader å sätta temp givaren som styr inladdningen mitt i tanken ....å göra så vattnet som laddas in i tanken diffuseras i röret in å rikta strålarna rakt i sida så varmvattnet sprayas /väller ut horisontellt i tanken å börjar vandra uppåt ... om det funkar.....på det sättet värmer vi halva tanken först å resten sen om det finns sol...