0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är brist på sopor så borde vi inte behöva betala för att bli av med dem.Vi betalar för att ge fortum bränsle att tillverka den dyra el och FJV som den sedan rånar oss på
Om vi förstatligar, så får vi väl bara plöja ner 100 miljarder som vi tar från bistånd och politikerlöner. Och bygga dem kraftverk och kärnkraftverk som vi behöver.Det är inte svårare än så. Thumbsup
Jag har hört en hel del om fulspelet bakom kulisserna med elbilar också, den mest delikata jag har hört är att de flesta europeiska biltillverkare samt amerikanska, uppges ha en tyst överenskommelse om att kommande elbilar få ha en max aktionsradie på 15-17 mil på 1 laddning, därefter hjälpmotor/drivmotor på bensin/diesel för oljebolagens bästa.Det blev livat i luckan när kineserna släppte några modeller som uppgas klara 35-45 mil (!) på 1 laddning med "ordinära ubåts-batterier", därav det senaste tjafset med svårigheterna att få in kineserna på Europamarknaden för elbilar.....
Citat från: Art Deco skrivet 26 februari 2011, 01:28:51Jag har hört en hel del om fulspelet bakom kulisserna med elbilar också, den mest delikata jag har hört är att de flesta europeiska biltillverkare samt amerikanska, uppges ha en tyst överenskommelse om att kommande elbilar få ha en max aktionsradie på 15-17 mil på 1 laddning, därefter hjälpmotor/drivmotor på bensin/diesel för oljebolagens bästa.Det blev livat i luckan när kineserna släppte några modeller som uppgas klara 35-45 mil (!) på 1 laddning med "ordinära ubåts-batterier", därav det senaste tjafset med svårigheterna att få in kineserna på Europamarknaden för elbilar.....Ubåtsbatterier är blybatterier och har sämre förmåga att lagra energi än vanliga bilbatterier. I en ubåt spelar vikten inte så stor roll men batterierna skall helst tåla lite sjunkbomber utan att haverera. Det verkar inte troligt att det går att få ut 35-40 mil med sådana. Att räckvidden ligger på 15-17 mil är med dagens teknik en rimlig kompromiss mellan lastförmåga och räckvidd. Det är ingen mening med en bil som går långt men som bara klarar att frakta sina egna batterier.
Här har vi ju svaret på hur man löser elbilsproblemet.
sen har ju staten ochså ett intresse i bilbranchen,hur många miljarder får staten in på bensinskatt,bilskatt mm mm skulle 50% gå över till elbil misstänker jag att svedala går i kk
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 26 februari 2011, 13:33:03sen har ju staten ochså ett intresse i bilbranchen,hur många miljarder får staten in på bensinskatt,bilskatt mm mm skulle 50% gå över till elbil misstänker jag att svedala går i kk Det där är ett monumentalt problem, alla dessa miljarder måste beskattas in på något annat om vi inte skall göra stora nedskärningar i välfärden.
Jag vet om att det är konstruerat en elbil i svedala som visst gick sträckan ystad-happaranda på en laddning och den hadde en normal fart +100 (inget 60kmh)bilen va byggd på en helt vanlig bil..företaget som beställt elbilen va jävligt impade av den...men hela grejen las på is...för att så bra skulle inte en elbil va
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 26 februari 2011, 14:31:27Jag vet om att det är konstruerat en elbil i svedala som visst gick sträckan ystad-happaranda på en laddning och den hadde en normal fart +100 (inget 60kmh)bilen va byggd på en helt vanlig bil..företaget som beställt elbilen va jävligt impade av den...men hela grejen las på is...för att så bra skulle inte en elbil va Kan vi få en referens till denna superbil? Jag tvivlar på dess existens.