Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: http://stoppapumparna.se  (läst 25090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2011, 09:38:34 »
I de fall där direktverkane el ersätta med exempelvis luft/luft är det en självklar förbättring.

Olje/bioenergi är nog ganska varierande var i landet man bor. Det är tro det eller ej inte ovanligt med att olja används fortfarande, bland annat i industri- och handelsområden.

Ett av problemen med elförsörjningen är när vi har effekttoppar, värmepumpar har ju en tendens att spä på detta ytterliggare vilket tvingar energilev att köra sina reservkraftverk vilka är miljövidriga, tyvärr är det lönsamt när elpriserna legat på de nivåer det gjort i vinter. Så i detta fall leder värmepumpar till ökad kol- oljeanvändning.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2011, 09:40:19 »
Om det är brist på sopor så borde vi inte behöva betala för att bli av med dem.

Vi betalar för att ge fortum bränsle att tillverka den dyra el och FJV som den sedan rånar oss på huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Visst är det tokigt, man kanske ska ge sig in i sopbranschen. Troligen ganska lönsamt, kanske inte så kul men lönsamt.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2011, 09:41:38 »
Om vi förstatligar, så får vi väl bara plöja ner 100 miljarder som vi tar från bistånd och politikerlöner. Och bygga dem kraftverk och kärnkraftverk som vi behöver.

Det är inte svårare än så. Thumbsup

Utloggad Joelk

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2011, 09:48:10 »
Om vi förstatligar, så får vi väl bara plöja ner 100 miljarder som vi tar från bistånd och politikerlöner. Och bygga dem kraftverk och kärnkraftverk som vi behöver.

Det är inte svårare än så. Thumbsup
Idéen är bra så länge det inte är statligt, då kommer ju politiker ha inflytande över det och det har ju visat sig vara kontraproduktivt.

Man kan säga att denna lösning har COP 3, tar pengar från politiker, skapar något nytt som ger mervärde för skattebetalare.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2011, 09:50:34 »


Här har vi ju svaret på hur man löser elbilsproblemet. ;D
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2011, 11:23:01 »

Jag har hört en hel del om fulspelet bakom kulisserna med elbilar också, den mest delikata jag har hört är att de flesta europeiska biltillverkare samt amerikanska, uppges ha en tyst överenskommelse om att kommande elbilar få ha en max aktionsradie på 15-17 mil på 1 laddning, därefter hjälpmotor/drivmotor på bensin/diesel för oljebolagens bästa.

Det blev livat i luckan när kineserna släppte några modeller som uppgas klara 35-45 mil (!) på 1 laddning med "ordinära ubåts-batterier", därav det senaste tjafset med svårigheterna att få in kineserna på Europamarknaden för elbilar.....


Ubåtsbatterier är blybatterier och har sämre förmåga att lagra energi än vanliga bilbatterier. I en ubåt spelar vikten inte så stor roll men batterierna skall helst tåla lite sjunkbomber utan att haverera. Det verkar inte troligt att det går att få ut 35-40 mil med sådana.

Att räckvidden ligger på 15-17 mil är med dagens teknik en rimlig kompromiss mellan lastförmåga och räckvidd. Det är ingen mening med en bil som går långt men som bara klarar att frakta sina egna batterier.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2011, 12:38:18 »
De kinesiska ubåtsbatterier jag fått pris på var av Lifepo4 typ.
Lithium-järn-fosfat
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
Fortfarande  för dyra.
MEN priset är på väg neråt.
ca 0,1 kWh/kg för dessa batterier
Diesel efter förbränning i motor har ca 4 kWh/kg
Acctank dvs vatten har ca  0,05 kWh/kg (50 graders diff vid i och urladdning)

Och det största värmebatteriet är ju borran......
Fast på kalla sidan av VP

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2011, 13:33:03 »

Jag har hört en hel del om fulspelet bakom kulisserna med elbilar också, den mest delikata jag har hört är att de flesta europeiska biltillverkare samt amerikanska, uppges ha en tyst överenskommelse om att kommande elbilar få ha en max aktionsradie på 15-17 mil på 1 laddning, därefter hjälpmotor/drivmotor på bensin/diesel för oljebolagens bästa.

Det blev livat i luckan när kineserna släppte några modeller som uppgas klara 35-45 mil (!) på 1 laddning med "ordinära ubåts-batterier", därav det senaste tjafset med svårigheterna att få in kineserna på Europamarknaden för elbilar.....


Ubåtsbatterier är blybatterier och har sämre förmåga att lagra energi än vanliga bilbatterier. I en ubåt spelar vikten inte så stor roll men batterierna skall helst tåla lite sjunkbomber utan att haverera. Det verkar inte troligt att det går att få ut 35-40 mil med sådana.

Att räckvidden ligger på 15-17 mil är med dagens teknik en rimlig kompromiss mellan lastförmåga och räckvidd. Det är ingen mening med en bil som går långt men som bara klarar att frakta sina egna batterier.  


hej
elbilar finns å funkar bra finns till tom  grejer som är bättre än BYD bilen,men det lär dröja
många många år innan nån vanlig dödlig får köpa en...marknaden styr rätt hårt
misstänker att BP å shell mfl knappast vill ge bort eller skrota sina marknader...sen är det ju inte bara bensin bolagen som tjänar pengar på bilar ...dom som bygger bilar har förmodligen ochså  ett finger med i spelet...

sen har ju staten ochså ett intresse i bilbranchen,hur många miljarder får staten in på bensinskatt,bilskatt mm mm skulle 50% gå över till elbil misstänker jag att svedala går i kk

sen hur ska man tex beskatta en elbil som laddas i ett 2kw vindkraft verk eller laddas på jobbet medans du jobbar
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 13:41:02 av Dr Chun-Lan »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2011, 13:46:14 »


Här har vi ju svaret på hur man löser elbilsproblemet. ;D

hhah fiii fan va bra :)
Det gör ont i hela kroppen när man lyssnar på detta hehe
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #24 skrivet: 26 februari 2011, 14:16:15 »
sen har ju staten ochså ett intresse i bilbranchen,hur många miljarder får staten in på bensinskatt,bilskatt mm mm skulle 50% gå över till elbil misstänker jag att svedala går i kk

Det där är ett monumentalt problem, alla dessa miljarder måste beskattas in på något annat om vi inte skall göra stora nedskärningar i välfärden.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2011, 14:31:27 »
sen har ju staten ochså ett intresse i bilbranchen,hur många miljarder får staten in på bensinskatt,bilskatt mm mm skulle 50% gå över till elbil misstänker jag att svedala går i kk

Det där är ett monumentalt problem, alla dessa miljarder måste beskattas in på något annat om vi inte skall göra stora nedskärningar i välfärden.


Japp  ger mig F-N på att om viljan fanns så skulle ca 80% av våran bilkörning i dag lätt kunnna ersättas med elbilar  säg att det skulle ta 2-3 år om staten ville ställa om till el

men viljan finns ej då jobb skatter mm mm komer att försvinna i ett huj,hålet som skapas
i kassan är inte lätt att täppa till å allt förstora intressen styr vårat samhälle

Jag vet om att det är konstruerat en elbil i svedala som visst gick sträckan ystad-happaranda
på en laddning  och den hadde en normal fart +100 (inget 60kmh)

bilen va byggd på en helt vanlig bil..företaget som beställt elbilen  va jävligt impade av den...men hela grejen las på is...för att så bra skulle inte en elbil va
den skulle max klara 10-15 mil på en laddning för att inte ta för mycket marknad från bensinbilarna......kruxet är inte att bygga elbilar motorer och drivlina finns över allt å kostar inte speciellt mycket ..

det som är dyrt är batterier.men som i BYD bilens fall skulle dom visst palla ca 80 000 mil innan dom va förbrukade = man bytte bil ca 3x runt batteri packet

så visst kostar batteri packet en del men men håller det bara 40 000 mil så låter det som en vettig affär ändå...jag vet vad BYD bilen skulle kunnat ha kostat i sverge å jag skulle lätt ha spurtat på banken å investerat omg...

frågan är inte speciellt lätt då många stora drakar inte vill eller har råd att ställa om från det dom gör i dag,det funkar å dom tjänar fint med pengar på det dom gör

vad som hände i BYD bilens fall va att en stor tillverkare förmodligen köpte upp rättigheterna
å skulle börja sälja dom skälv....ungefär flera x dyrare än "normalt"
ett effektivt sätt att döda en bra produkt sälj den så dyrt att ingen vill köpa
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 15:01:38 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2011, 15:42:24 »
Jag vet om att det är konstruerat en elbil i svedala som visst gick sträckan ystad-happaranda
på en laddning  och den hadde en normal fart +100 (inget 60kmh)

bilen va byggd på en helt vanlig bil..företaget som beställt elbilen  va jävligt impade av den...men hela grejen las på is...för att så bra skulle inte en elbil va

Kan vi få en referens till denna superbil? Jag tvivlar på dess existens.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #27 skrivet: 26 februari 2011, 16:06:01 »
Jag vet om att det är konstruerat en elbil i svedala som visst gick sträckan ystad-happaranda
på en laddning  och den hadde en normal fart +100 (inget 60kmh)

bilen va byggd på en helt vanlig bil..företaget som beställt elbilen  va jävligt impade av den...men hela grejen las på is...för att så bra skulle inte en elbil va

Kan vi få en referens till denna superbil? Jag tvivlar på dess existens.

näpp det får du ej...
det enda jag vet säkert är att batterierna byggdes i svedala å killen som bygger dom har patent och mönster skydd på sina batterier

ska prova å köpa mig ett batteri pack till en elmoped då killen visst tillverkar sånna mot beställning skulle va skoj med en eu elmoppe som går ca 100 å går att köra 50-100 mil med
på en laddning...funkar det i eu moppen funkar det i en bil....
mopederna finns redan men med dåliga batterier farten finns men ej aktions radien normalt går dom ca 8 mil ..

du kan ju roa dig med å läsa här...
http://elbil.forum24.se/elbil-about2912.html

eller....
I en artikel från Indux.se

Fluidic Energy´s Zink-Luft-batteri 900-1600 Wh/kg!
2011-01-07
Nystartade amerikanska Fluidic Energy planerar i år en fabrik med hundratals anställda för att tillverka batterier av konceptet Zink-Luft.
Till detta har företaget erhållit ansenliga statliga pengar om cirka 42 miljoner SEK, och lika mycket från privata invensterare, totalt i runda slängar 100 miljoner SEK !
Och batterierna har två huvudsakliga marknader; för energi-lagring och elfordon !
Skillnaden mellan dessa zink-luft-batterier och "vanliga", är i huvudsak elektrolyten som inte består utav vanlig vattenbaserad Kaliumhydroxid, utan av en extraordinär "Ionic Liquid", på svenska "Jonvätska", som ger batteriet 10-faldigt förbättrade förmågor, till exempel anges energi-innehållet 900 - 1600 Wh/kg !
Denna jonvätska består i princip av två salter som tillsammans (men inte var för sig) är flytande i rums-temperatur.
En elbil med räckvidden 800 km sägs kunna uppnås.


tycker inte att det låter riktigt omöjligt  >:D
sen om du använder samma typ av borstlösa motorer som i små radiostyrda bilar eller plan  så får du en jädrigt liten motor med grymm effekt.....

har även läst om hjulmotorer som funkar ungefär som en skivbroms...skuvan surrar å magneterna sitter typ där bromsoket är...såg jädrigt fiffigt ut
bör ju gå bromsa med motorm med å åter ladda batterierna samtidigt
men men vad vet jag ..är ju inte kärnfysiker eller högskole utbildad  så jag håller mig passiv a:gl
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 16:21:07 av Dr Chun-Lan »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #28 skrivet: 26 februari 2011, 16:16:53 »
Bensin går att räkna om till kWh. En elmotor har högre verkningsgrad. Man brukar säga att du kommer en mil på ca 0,2l bensin, vilket omräknat till el blir ca 2kWh.

Sen är det bara o räkna på batterikapacitet, vikt och volym (vilket i sin tur beror på batterityp).

Genomsnittsbilen i sverige kör 4 mil per dag. 80% av alla resor är kortare än 5 mil.

Ibland kör man längre och därför lär laddhybrider bli populära. Bilarna lär konfigureras för el-kapaictet på ca 10 mil vilket då ger tillräcklig räckvidd för de 80% av alla resor utan att väga för mycket, kosta för mycket eller ta för mycket plats i bilen. Därutöver drivs bilen förslagsvis med diesel eller liknande.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: http://stoppapumparna.se
« Svar #29 skrivet: 26 februari 2011, 16:27:58 »
Hej
jopps helt rätt en bra bensin bil har väl ca 30-35% i verknings grad en bra disel ca 40-45%
en helt perfekt optimerad etanol bil har ca 45-50%
en bra elmotor ligger väl på ca 90-95% om jag inte fattat allt fel...

tjaa det verkar vettigt att ha 10 mil...för er som bor i stholm men här uppe i norr så e det för lite
men fixar bilen 30 mil så räcker det vääldigt långt
ta tex BYD bilen 30min tog det ca att snabbladda den...säg att det tar en timme,det kan jag leva med efter 30 mils körning  gå ju att trycka en hamburgare å ta toa paus medans man laddar

Naturgas vore ju annars en riktigt trevligt tillskotts bränsle
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 17:06:49 av Dr Chun-Lan »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!