0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej cougar Har utsugningsdon i badrum 3 st plus kök å 2 andra rum. Fresh ventiler ovanför fönstrerna på bottenplan. (Har inte hunnit komplettera med ventiler på övervåningen ÄN )Från utsugningsdonen leder det 125 mm spirorör till den plats det tidigare stod en frånluftsvärme pump. Där sitter det nu en soliduct kanalfäkt som skickar ut den beggade luften ut genom taket. Är det det du menar med att ha till å frånluft på samma ställe ?Har ingen lust att lägga ut för mkt pengar då det tyvärr är mkt annat som kostar här i livet....Mvh tyke
Har ingen lust att lägga ut för mkt pengar då det tyvärr är mkt annat som kostar här i livet....
Hej Bigger Digger Tack för svaret även fast jag ej är hundra på hur jag skulle kunna lösa mina funderingar med din skorsten ?Du är väl en hängiven eldare har du inte funderat på hur du skulle kunna krama ur mer energi ur rökgaserna ?Vore det inte optimalt å gå tillbaka 150 år å skaffa sig en ångmaskin med tillkopplad generator.Elenergi, värme, gemenskap på vedbacken. Är detta med ånga helt ute eller existerar det fortfarande ?Mvh tyke
har jobbat på en plastindusti för många år sen, där fanns en skorsten typ 10 meter hog som var byggd med sten invändigt och luckor som gjorde att innkommande luft gick genom 10 meter sten innan den kom in. En halv minut senare blåste man ut luften där och tog in det och så höll det på o växla hela tiden. Det var alltså två kanaler i systemet fyllda med sten som värmdes upp o kyldes av hela tiden