0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3 olika typer av solfångare, beräknat utifrån uppmätta egenskaper+ stockholms väderstatistik, i bifogde filer.
Det är kortidsmätning av parametrar för solfångare. Och medelvärde för uppmätt klimatdata för Stockholm som använts för att beräkna årsutbyte per m2 solfångare.Solfångarna har nästan samma verkningsgrad äta(o) med helt olika förlustfaktorer och vinkelfaktorer.Absorbatorytan i alla solfångare är en selektiv yta som absorberar mer än den emitterar. (Det är för övrigt något som Klimatmodellerarna missat) Det är en materialegenskap som är känd och bestående och skiljer inte mycket mellan solfångare.Det är andra skillnaderna som ger olika egenskaper. Geometri, isolering, värmeöverföring mm mm.
Hej Det är väl ingen som tycker man ska räkna på annat än ett år ? Klart man ska.Men solfångaren ger inget större tillskott i nov-dec-jan, Under maj t o m september kan man stänga av sin VP. I mellanperioderna vår och höst kommer solfångaren att komplettera VP:n.I princip kommer solfångaren att lämna det bidrag den får i form av soltimmar. Man kan inte tillgodoräkna sig all energi som sommaren bjuder på, utan man får räkna med periodisk täckningsgrad. Solfångaren ger ofta mer än vad man mäktar med att duscha slut på under sommaren.Så här ser ungefär min solfångarinstallation ut räknat på ett år (jag har haft den i 6 år så jag vet på ett ungefär), men det gäller ju bara ett simpelt varmvattensystem förstås.Jan: 10 %Feb: 25 %Mar: 50 %Apr: 75 %Maj: 100 % överskottJuni: 100% överskottJuli: 100 % överskottAug: 100% överskottSep: 90%Okt: 50%Nov: 20%Dec: 10 %Varmvattenbehov 12 kWh per dygn, 4380 kWh per år. Baserat på mätningar utförda på helmulna dagar. Solfångaren består av 8 kvm med 509 kWh/kvm vid 50 grader, d v s en teoretisk prestanda på ca 4000 kWh/år. Men jag får bara ut 3000 kWh tack vare att solfångarytan är överdimensionerad. Jag får i gengäld en högre procentuell täckningsgrad. Den energi som kyls bort sommartid kompenseras dock till viss del av att systemet har låg temp höst-vår, och det drar upp verkningsgraden. Å andra sidan kommer man med plana solfångare att ha större tempförluster under vinterdrift. Men i praktiken spelar det liten roll eftersom soltimmarna är så få under vintern.Detta kan jag bidra med. Eftersom solfångare är en långsiktigare investering än VP så är det viktigt att man bygger enkelt. Keep it simple, stupid som de säger i USA. Vill med detta säga att kan ju gärna krångla till det, men det behövs inte.MVH/Gano