Toprunner;
Tror du missuppfattat mina inlägg.
Att mäta effekt från en solfångare är enkelt.
Att mäta effekt som funktion av medeltemp i solfångaren är också enkelt.
Att mäta energi under en dag är också enkelt
Kan bli en kurva som ser ut så här

Men att utifrån dessa mätningar beräkna årsutbytet blir svårt om man inte har koll på hur mätningens förutsättningar är
Mer att läsa här.
http://www.estif.org/solarkeymark/skii/results/standards-and-schemerules/D23/cao/colannual-dok.pdfKort version: För att beräkna årsutbytet måste man för solfångaren veta yta, verkningsgrad värmeledningsförluster, värestrålningsförluster och vinkelfaktor. Har man mätt någon av de parametrarna undermåligt blir beräkningen av årsutbytet undermålig.
Det träcker inte att mäta effekt eller energi under en dag för att beräkna årsutbyte.
Då tillbaka till vad jag försökt få sagt är:
för jämföra solfångares utbyte räcker det inte med att bara veta eta(0) dvs max verkningsgrad.
Bland det viktigaste för att beräkna en solfångares verkningsgrad är hur den uppför sig vid olika solinstrålningsvinklar. Som detta exempel.

Det beror dessutom på om solinstrålningen är direkt eller diffus. Alltså bör man hålla reda på typ av instrålning inte bara totalvärdet.
Att beräkna solfångare med enstaka värden är inte vetenskap, och räcker inte för en bra jämförelse.
Energibalansen i solfångaren går då med stor säkerhet att mäta och beräkna bara man har alla värden.
Det är problemet. Många mäter erbarmligt dåligt. Då blir beräkningen dålig. Skit in, skit ut.
Det som jag reagerat mest på är att solfångarnas vinkelfaktor inte stämmer med geometrin på solfångarens absorbator.
Det tyder på att de helt enkelt inte mätt på det sätt som behövs för att kunna göra en riktig beräkning och jämförelse mellan olika solfångare. Däremd inte sagt att alla mätningar är undermåliga. Men många är det.
Jämför gärna med solinstrålning mot jorden. Den är konstant eftersom jorden är rund. En ideal solfångare. Med värmeförluster mot rymden bara pga strålning. Enkel modell att räkna på kan man tycka. Trots det varierar klimatet över tiden.
Det är i princip samma orsak, Klimatmodellerna har inte med alla parametrar. Skit in Skit ut.
Senast idag skrev SMHI att framtidens vintrar skall bli milda och snöfria i stockholm. Är det någon som tror på det efter denna vintern?