0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
En perfekt ideal solfångare kan bara ha eta(o)=1 från det får man räkna ner.Geometrin gör en stor del av den minskningen.I ditt exempel får du också 0,85 för absorbatorytan.Men den solfångaren har erbarmlig IAM. Det beror också på att om jag inte minns fel att en del av stativet är med refleoktorplåt==> belyst yta skall inkl reflektor. Dvs min tes stämmer. En reflektor var med och höjde verkningsgraden eta(0) med på bekostnad av sämre vinkelfaktor.Det tyder på att den solfångaren höga värde erhälls när det var relativ stor del diffus strålning. Eller en annan reflektor inblandad.I solfångaren eller utanför solfångaren. Medvetet eller omedvetet.Om ett högt eta(0) på bekostnad av IAM är bra eller inte beror på hur man räknar ut årsutbytet. Tar man hänsyn till varje solfångares uppmätta vinkelfaktorn är det inte bra. Tar man inte hänsyn till vinkelfaktorn är det bra. Företag på kontinenten brukar stirra på bara eta(0). De som räknar noga vet att vinkelfaktorn är mycket betydelsefull.
Lite äldre artikel från SPF:www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/publ/Einfluss.pdf bara på tyskaSå kan det vara med mätningen. Jag tänkte det kan passar till ämnet.
Citat från: Sfinx skrivet 22 februari 2011, 21:57:54En perfekt ideal solfångare kan bara ha eta(o)=1 från det får man räkna ner.Geometrin gör en stor del av den minskningen.I ditt exempel får du också 0,85 för absorbatorytan.Men den solfångaren har erbarmlig IAM. Det beror också på att om jag inte minns fel att en del av stativet är med refleoktorplåt==> belyst yta skall inkl reflektor. Dvs min tes stämmer. En reflektor var med och höjde verkningsgraden eta(0) med på bekostnad av sämre vinkelfaktor.Det tyder på att den solfångaren höga värde erhälls när det var relativ stor del diffus strålning. Eller en annan reflektor inblandad.I solfångaren eller utanför solfångaren. Medvetet eller omedvetet.Om ett högt eta(0) på bekostnad av IAM är bra eller inte beror på hur man räknar ut årsutbytet. Tar man hänsyn till varje solfångares uppmätta vinkelfaktorn är det inte bra. Tar man inte hänsyn till vinkelfaktorn är det bra. Företag på kontinenten brukar stirra på bara eta(0). De som räknar noga vet att vinkelfaktorn är mycket betydelsefull.Ja, det stämmer. När man beräknar årsutbytet har vinkel faktorer en stor betydelse. Att byta rör t.ex. kan dock leda till mycket större effekt/utbyten. Suncarry SCM-30 har dåligt utbyte, men skulle man sätta på rören från t.ex. en Sfinx 58-1800 - 30 skulle utbytet bli större enligt mig. Jag berättade ju att ngn i Värmland bytte rör hos SCM-20 modeller och får mycket större utbyten nu.Vad jag minns var eta0 hos en SCM-30 ca. 0,61 uppmätt av SP. Det är inte särskillt bra.Men de som installerar tycker precis som som Dr. Chun Lan. De orkar inte att diskutera dessa tekniska grejer. Det man vill veta är:Hur många rör har solfångaren ? Ingår ställningen ? Vad kostar den ? ... enkelt