Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappad effekt - Varmitek 24TBR orkar inte värma huset  (läst 1529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0

Hej, Har stort hur (ca 500 kvm uppvärmt) med Varmitek 24TBR. Ca 25 raddar och ca 100 kvm vattenburen golvvärme. Efter många goda råd här förra vintern ströp jag in och justerade raddar. Efter det har elförbrukningen gått upp ca 25%. Märkligt i sig.

Nu är problemet att efter några strömavbrott förra veckan orkar inte min 24TBR värma huset mer än till ca 16 grader. Börvärdet på returvattentemp ligger nu på 37 ºC men pumpen nöjer sig med att värma till 31 ºC och går sen ner på första steget och inget mer händer.
Shunten gÃ¥r över till VV värmning  ca 2 ggr i timmen och dÃ¥ sjunker returtempen till 28 ºC.

Har inte haft problem tidigare och undrar om någon har en ide om vad felet kan vara.

Anders

Utloggad anders59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Tappad effekt - Varmitek 24TBR orkar inte värma huset
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2011, 12:00:15 »

Ingen hjälp att få.

Kollat lite...ha delta T på pumpens varma sida 4 ºC med 1a steget i 7-8 med andra och ca 10-11 när elsteget är inkopplat..verkar väl ok?

Misstänker att golvvärmen som tas från VV manteln kanske spökar...med kallt i huset kanske pumpen aldrig får chansen att värma innan VV måste värmas igen..

kommentera gärna...

A

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Tappad effekt - Varmitek 24TBR orkar inte värma huset
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2011, 07:56:14 »
Ingen dum tanke. Gradminutsberäkningen blir knas eftersom den får avbryta för att "ladda vv" stup i ett. Har haft liknande problem på en anläggning. Slutade med att jag fick koppla in GV till radiatorkretsen. Alternativt kan du montera en ukv eller acc.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad skier12345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Att din elförbrukning ökat med 25% beror mest på att det varit kallare ute. Även min har ökat denna säsongen. Fick du varmt i huset? Var det ovanligt kallt ute när ditt problem inträffade?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!