Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HushÃ¥llsnära tjänster  (läst 3289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hushållsnära tjänster
« skrivet: 20 februari 2011, 21:29:46 »
Hej
Jag undrar lite om "hushÃ¥llsnära tjänster" 

kan jag tex ta på mig att stöka till grannens trädgård,fälla ut några träd,plocka bort stubbarna
planera till tomten å till sist så igen gräsmattan samt ansa häcken och ev plantera om häcken ...å grannen får ta det som hushålls näratjänst

tycker grannen om mig så bör jag ju även kunna putsa fönster å städa ur garaget samt förådet

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2011, 21:36:43 »
Har du F-skattsedel så..ja?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2011, 21:38:58 »
När jag pratade med grannen om att fälla hans träd var det aldrig tal om att JAg skulle få betalt

Du verkar ha gott om tid över samt väldigt bra grannar!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2011, 22:15:07 »
hej
givet frugan har företag så det får ju gå genom hon...
å tjaa vill man jobba gratis så ..tror att kostnaden för ett träd e 3500kr å följande träd brukar kosta 2500 kr st..om man lejer ett trädfällar företag

har ju alla utbildningar jag behöver så det e ju inte speciellt invecklat å ta på sig den typen av jobb
sen har jag ju anlaggt både en å annan gräsmatta i mina dar
det e ju jävligt vettigt arbets marealet är ju som vanligt inte värsta kostnaden ...det e ju arbetstiden som e dyr

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2011, 22:41:44 »
hej
givet frugan har företag så det får ju gå genom hon...
å tjaa vill man jobba gratis så ..tror att kostnaden för ett träd e 3500kr å följande träd brukar kosta 2500 kr st..om man lejer ett trädfällar företag

har ju alla utbildningar jag behöver så det e ju inte speciellt invecklat å ta på sig den typen av jobb
sen har jag ju anlaggt både en å annan gräsmatta i mina dar
det e ju jävligt vettigt arbets marealet är ju som vanligt inte värsta kostnaden ...det e ju arbetstiden som e dyr

Men Jocke hur var det med det där trädet som du fällde vid (pÃ¥) den där sommarstugan?  >:D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2011, 23:18:50 »
joo visst det stämmer.. tjaa hoppas det gick bra trädet kom då ner... >:D

har ju fällt lite mer träd sen dess + att vi har gått utb i hur man ska göra,va faktiskt riktigt bra utb
iofs killen va ju inte nån nybörjare som vi hade som lärare.
även dom äldre rävarna som gick kursen va faktiskt nöjda då dom lärt sig mycket...



tycker jag alla skulle fÃ¥ göra..eller jag misstänker att det kommer att bli krav pÃ¥ det 
om några år försäkrings bolagen kommer nog att ställa det kravet även om ni bara ska hugga ved...kostnaden för motosågs olyckor är skyhög
rehabilitering och sånt är inte leksaks pengar för försäkringsbolagen

så jag tror nog jag fixar att ta ut ett eller 2 träd eller så ringer jag till dig kingen..så man får ett riktigt proffs som tippsar om hur man gör... Thumbsup
 för visst vet du hur man fäller Ã¥ bedömer längd pÃ¥ trädet som ska fällas ...för Ã¥ fÃ¥ ut intyget va man tvungen att träffa rätt innom en meter ...mitt träd strök min markering  sÃ¥ jag va nöjd a:gl




Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2011, 23:26:38 »
joo visst det stämmer.. tjaa hoppas det gick bra trädet kom då ner... >:D

har ju fällt lite mer träd sen dess + att vi har gått utb i hur man ska göra,va faktiskt riktigt bra utb
iofs killen va ju inte nån nybörjare som vi hade som lärare.
även dom äldre rävarna som gick kursen va faktiskt nöjda då dom lärt sig mycket...



tycker jag alla skulle fÃ¥ göra..eller jag misstänker att det kommer att bli krav pÃ¥ det 
om några år försäkrings bolagen kommer nog att ställa det kravet även om ni bara ska hugga ved...kostnaden för motosågs olyckor är skyhög
rehabilitering och sånt är inte leksaks pengar för försäkringsbolagen

så jag tror nog jag fixar att ta ut ett eller 2 träd eller så ringer jag till dig kingen..så man får ett riktigt proffs som tippsar om hur man gör... Thumbsup
 för visst vet du hur man fäller Ã¥ bedömer längd pÃ¥ trädet som ska fällas ...för Ã¥ fÃ¥ ut intyget va man tvungen att träffa rätt innom en meter ...mitt träd strök min markering  sÃ¥ jag va nöjd a:gl





Nej det är lugnt....jag brukar anlita farsgubben när jag ska ha något träd hugget.....känns faktiskt tryggt och säkert och peppar peppar så har han då inte än så länge fällt något träd på något hus eller sommarstuga..... ::)
Själv så saknar jag totalt kunskap för att fälla träd i tätbebyggt område. Känns då bra att man har den självinsikten att inse sina begränsningar....tror att fler oxå skulle må bra av det..... ::)

//Krister

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2011, 23:35:15 »
Vilken typ av arbete har din hustrus företag registrerat hos Skv?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2011, 23:38:18 »
Gissar på skogsplantering/röjning..... ::)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2011, 06:58:14 »
Det tråkiga är att trädgårdsarbete inte är berätigat till rot avdrag.
Men putsa fönster och städa gÃ¥r ju bra  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2011, 07:35:54 »
Det tråkiga är att trädgårdsarbete inte är berätigat till rot avdrag.
Men putsa fönster och städa gÃ¥r ju bra  Thumbsup


inte ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hush%C3%A5llsn%C3%A4ra_tj%C3%A4nster


eller
Hållsnära tjänster är en svensk beteckning på tjänster som utförs i privathem. Till hushållsnära tjänster räknas arbete som utförs i eller i anslutning till bostaden, som till exempel städning, fönsterputs, dammsugning, strykning, barnpassning och trädgårdssysslor. Reparationer och underhåll är således exkluderade.

En omdebatterad skattereform, införd av den borgerliga regeringen Reinfeldt den 1 juli 2007 innebär att privatpersoner kan ansöka om skattereduktion för hushållsnära tjänster som de köpt till ett maxbelopp av 100 000 kronor per år, och få ett avdrag på 50 procent av kostnaden. Tjänsten måste utföras av ett företag med F-skattbevis. Ansökan om skattereduktion ska skickas till Skatteverket senast den 1 februari året efter att arbetet utförts.

I samband med införandet av denna skattereform har en stor mängd företag relaterade till hushållsnära tjänster etablerats på den svenska marknaden. Förutom firmor som erbjuder exempelvis städning och hjälp med trädgårdssysslor, har även en bransch av företag som förmedlar sådana tjänster mellan leverantörer och kunder uppstått.



tycker det verkar så...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2011, 07:54:31 »
så är det. snöskottning oxå vill jag minnas.

inredningsdesign är inte avdragsgillt vilket även gäller trädgårdsdesign
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2011, 07:59:39 »
allt hänger väl på vad eller hur fakturan ser ut...

kan ju ha klippt gräs å ansat häckar samt utrotat maskrosor..

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hushållsnära tjänster
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2011, 11:44:38 »
OK, det är ju berättigat med RUT avdrag, jag kollade på ROT avdragslistan ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!