Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?  (läst 9927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Kön: Man
  • the good old days
Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« skrivet: 20 februari 2011, 20:52:09 »
hur är dom bilarna, jag tänker på den äldre modellen baserad på 100 karossen.
typ denna: http://www.blocket.se/overtornea/Audi_a6_2_5tdi_quattro_31780889.htm?ca=16&w=3
är det 5 eller 6cyl motor? hur bra är den? vanliga fel som sprickor i toppen, blåsta packningar eller hållbar som en lastbilsmotor?
hur är drivlinan annars? det är torsendiff i fördelningslådan på dom väl? går den även att låsa för att får 100/100 fördelning?
är det någon diffspärr bak? jag vet att en polare med en RS4 hade elektrisk spärr bak, som spärrade 100% mekaniskt, samma på dom här??
vad jag förstår är det elektroniskt styrd pump, vilket är en nackdel enl. mig, men är det vanligt med defekta styrboxar och givare eller är det hållbara prylar?
finns det nivåreglering bak?
hur dyra delar jämfört med volvo 940?

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • vedeldare
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2011, 21:13:30 »
om det är den raka femman, som jag gissar att det är, så går den läääänge. En kompis hade en -96a a6 som gått 75000mil när backen på automaten gav upp, lika så har jag en arbetskompis med en volvo v70 med samma motor som nu rullat 55000mil. Båda dock körda som taxi tidigare.

2,5 V6 är lite mer känsliga och den skulle jag undvika.

Ja, pumpen är el styrd. Audi kom med det runt 92-93, då tdi kom.

 Som regel är orginal delar till Audi dyra.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4188
  • Kön: Man
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2011, 21:22:26 »
om det är den raka femman, som jag gissar att det är, så går den läääänge. En kompis hade en -96a a6 som gått 75000mil när backen på automaten gav upp, lika så har jag en arbetskompis med en volvo v70 med samma motor som nu rullat 55000mil. Båda dock körda som taxi tidigare.

2,5 V6 är lite mer känsliga och den skulle jag undvika.

Ja, pumpen är el styrd. Audi kom med det runt 92-93, då tdi kom.

 Som regel är orginal delar till Audi dyra.

Delar köpes med fördel på amerikanska Ebay. Original till en bråkdel av priset i sverige.  huvuddunk

Och ja, det är femman i den. Jag hade en 95:a 115-hästare med automat som gick väldigt bra, dock framhjulsdriven. I srort sett samma motor.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad nadpower

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 46
  • Kön: Man
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2011, 21:25:02 »
Har själv haft ett par stycken audi av olika modeller, och har nog bara gott att säga om dom.
Hållbar bil, bra komfort, sköna att köra och trots storleken på bilarna så går det utan större ansträngningar att komma ner i låg bränsleförbrukning.

Största problemet med 100/A6 är väll upprostad koffertlucka om du köper kombi av äldre årsmodell.
Nyare A6 är det som BiggerDigger säger , v6 motorn är ingen höjdare, topplocken slår sig lätt och spricker= dyyyyrt
1½ plans tegelvilla med källare, byggt 1909. 450m2 uppvärmd yta.
Panna: Twinheat Multiheat M40i
Kaminer: Contura 520T och Jötul 118

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • vedeldare
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2011, 21:31:02 »
Min Audi 80-95a drog 0,49 vid långkörning. Testade mäta på 200 mil, och då höll jag den fart som stog på hastighets skyltarna.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2011, 21:34:27 »
Vad är skatten på bensinaren? Skatten på dieseln är 7408:-.! Men beror på antalet mil och om jag tankar på macken eller ej, annars är dieseln dyrare än bensinen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad nadpower

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 46
  • Kön: Man
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2011, 21:53:28 »
Skatten på en bensinare ligger runt 1800-2100:- för en 100/a6
man får köra bra många mil om året ifall det ska löna sig med diesel , eller ha tillgång till billig diesel
1½ plans tegelvilla med källare, byggt 1909. 450m2 uppvärmd yta.
Panna: Twinheat Multiheat M40i
Kaminer: Contura 520T och Jötul 118

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2011, 22:02:58 »
Tankar man billig olja så kanske..men tror dessa dieselar är iskalla att sälja, så säkert prutläge..! Många mil och dyr skatt..och ej speciellt billiga i förbrukning heller..

Har en vän som har en -92 2.5 diesel, 2hjuldriven, syd tysk import, ingen värme alls på vintern..! Tydligen mindre värmepaket samt ingen eftervärme, men ligger på runt 0.8liter/mil, diesel, och sen skatten på det.. Iskallt i dubbel bemärkelse..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 7844
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2011, 22:03:16 »
är det kamrem eller kedja på bensin och diesel på dom äldre ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2011, 00:07:14 »
tack för svar.. det lutar nog åt en sån här som bruksbil så jag slipper slita på jänkebilen..
självklart ska jag ha en LB-reggad, är inte dum och ger bort pengar till staten i onödan..
ska försöka hitta ett helt rostfritt exemplar med max 25.000mil, borde bli ett bra utgångsobjekt.
ja värmeproblem  i en TDI motor känner jag till. jag hade en GMC Sierra 3500 med Duramax V8TDI, och den blev då inte speciellt varm på vintern, att stå på tomgång var lönlöst, nålen rörde sig inte, man fick köra hårt för att få nån värme, men så drog den 3450kg tunga lastbilen med 385hp/850Nm bara 1.1l/milen också! men detta löser man med en Webastovärmare som hjälper till att få upp tempen vid start, och oftast använder jag också elvärmare.

tråkigt att delar är dyra. ska kika på rockauto.com om det finns delar till dessa bilar där. jag beställer alla delar till buicken därifrån, till halva priset mot i sverige..köpte nyss en ny AC kompressor 2500kr!!!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4188
  • Kön: Man
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2011, 11:12:11 »
är det kamrem eller kedja på bensin och diesel på dom äldre ?

Rem, två stycken på dieslarna, en fram som driver kam och vattenpump, en bak som driver insprutningspumpen från kammen.

De gamla V6:orna har en rem som nog räcker halvvägs runt ekvatorn, dyrt som fan att få bytt, och på karossen som kom 98 (eller när det var) måste fronten demonteras för att komma åt. Bara spännrullarna kostade över 6 papp när jag bytte på 01:an jag hade, 2.5 tdi V6.

Se till att de byter vevaxeltätningen och vattenpumpen vid byte. Billigt att göra samtidigt, svindyrt att göra senare.

Jag har bytt själv ett par gånger på bensinfemmor, och det bökigaste är att vevaxelremskivan måste demonteras, och centrumbulten är dragen HSF (450Nm).
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2011, 17:06:08 »
Spelar det så stor roll med skatten om den är lastbilsregad? Med nya reglerna är det utsläppen..

Dieslar på tomgång utan eftervärme håller knappt värmen fast kupefläkten är av..otroligt bra värme i Peugeot 307 1.6 Hdin vi har trots -28, och motorvärmaren av oljevärmare, vattnet lika kallt med värmaren i hela natten..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2011, 19:01:31 »
Spelar det så stor roll med skatten om den är lastbilsregad? Med nya reglerna är det utsläppen..

Dieslar på tomgång utan eftervärme håller knappt värmen fast kupefläkten är av..otroligt bra värme i Peugeot 307 1.6 Hdin vi har trots -28, och motorvärmaren av oljevärmare, vattnet lika kallt med värmaren i hela natten..!
ja men dom nya reglerna är väl inte applicerbara på äldre bilar? bara nya skitbilar som det gäller för..
LB reg nåt på 3000, PB reg nåt på 7000..

oljevärmare är det skonsammaste för motorn vid kallstart. det hade jag på GMC pickupen, motorn startade direkt vid -31 också, och oljetrycket kom med en gång, är oljan svinkall tar det några sekunder av hårt slitage innan oljetrycket kommer..

kommer nog att köpa en sån här audi. ligger en på blocket för 50 tusen hos en bilfirma i Hoting, långt att åka men man får en bil som det inte har vräkts så mycket salt över förhoppningsvis..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2011, 19:45:09 »
Väljer ändå vattenvärmaren, men nyare bilar har oftast oljevärmare, för annars startsvårigheter för elektroniken som har svårt med kallstarten.

Vi hade på Peugeot 407 oljevärmare, på denna satt både tempmätare på vatten och olja, och oljan var 60-65gr med motorvärmaren i..

Bäst hade varit och ha bägge 2 inkopplade..

Staten kan väl ändra skattesatsen på alla bilar, precis som de gjorde efter årsskiftet..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Kön: Man
SV: Audi A6 TDI quattro, hur bra är dom?
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2011, 20:45:21 »
Spelar det så stor roll med skatten om den är lastbilsregad? Med nya reglerna är det utsläppen..

Dieslar på tomgång utan eftervärme håller knappt värmen fast kupefläkten är av..otroligt bra värme i Peugeot 307 1.6 Hdin vi har trots -28, och motorvärmaren av oljevärmare, vattnet lika kallt med värmaren i hela natten..!
ja men dom nya reglerna är väl inte applicerbara på äldre bilar? bara nya skitbilar som det gäller för..
LB reg nåt på 3000, PB reg nåt på 7000..

oljevärmare är det skonsammaste för motorn vid kallstart. det hade jag på GMC pickupen, motorn startade direkt vid -31 också, och oljetrycket kom med en gång, är oljan svinkall tar det några sekunder av hårt slitage innan oljetrycket kommer..

kommer nog att köpa en sån här audi. ligger en på blocket för 50 tusen hos en bilfirma i Hoting, långt att åka men man får en bil som det inte har vräkts så mycket salt över förhoppningsvis..

50 lax ?

Det må vara väldigt bra bilar men hade gett max 35 på en firma för en i väldigt bra skick !

Om du nu menar c4 karossen som det stod i första posten.

För 50 borde du få en FRÄSCH från 00 ca.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?