0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VVB-stop från 50 till 55 grader.Kommentera gärna inställningrna
Den höga temperatur som du har mätt med FLM 30 inkopplad är ett litet mysterium. 200 m3/h luft och ingående köldbärare på 5 grader ger enligt diagrammet i NIBE:s handbok en överförd effekt på 1 kW.
Hej igen!Det var ett tag sedan jag var inne på detta forum, en hel sommar har förflutit och jag har nu haft min anläggning i drift i sex månader. En del justeringar har varit nödvändiga. FLM:en har avgett en del kondens som nu är åtgärdat, annars har det bara rullat på. Anläggning: NIBE FIGHTER 1215 5 KW tillsammans med en FLM 30. 180 kvm uppvärmd yta i vinkel på mark. 166 m borrhål. Sundsvall.Lite statistik under sex mån:3452 starter= ca 20 starter/dygn.2116 KWH för uppvärmning och varmvatten under sex mån.3441 KWH i hushållsel under samma tid.Jag installerade en separat elmätare för värmepumpen, det kan ju vara roligt att kolla. Jag har ingen egentlig koll på om siffrorna är bra eller inte, den totala elförbrukningen är betydligt lägre nu. Däremot är hushållselen betydligt högre än jag trodde att den skulle vara. KB-f har sjunkit något under dessa sex månader, siffrorna just nu är:KB-f +5 grader och KB-r + 2 grader.Varmvatten har funnits i stort sett obegränsat. Varmt och skönt inomhus, där FLM:n hjälpt till att skapa ett bra inomhusklimat.En proffsig och snygg installation är heller inte så illa så sammantaget är jag hitintills mer än nöjd. Jag ser verkligen fram mot att skruva lite på inställningarna när det blivit lite kallare. P.S.Har av min leverantör rekommenderats att inte installera rumsgivare, anläggningen kommer att fungera bättre, väl injusterad med utegivaren. Kommentar?
Har av min leverantör rekommenderats att inte installera rumsgivare, anläggningen kommer att fungera bättre, väl injusterad med utegivaren. Kommentar?