0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KB-f = +8 grader och värdet på KB-r = 0(-12) grader och det törs jag inte ändra för jag har ingen aning om vad jag i så fall skall ändra till.
Grad-min från +100 till 0.VV-start från 44 till 40 grader.VVB-stop från 50 till 55 grader.VP-min från 60 till 150 gradminuter.TS-min från 300 till 500 gradminuter.VP-intervall från 20 till 40 minuter.VB-fram max från 45 till 55 grader.VP-diff från 13 till 15 grader.
Det är 17 grader varmt ute och börvärdet framledvisar på 25 grader, kan det vara riktigt? Gäller värdet bara varmvattnet och inte värmen till radiatorerna?
Blir lite orolig när du skriver att beräkningen av KB-krets skulle vara felaktig eller att cirkulationspumpen inte går. Är det väret på KB-f du syftar på? Jag har kollat värdet igen och nu är det:KB-f =+9grader KB-r = +9(12-0).
PerFFörst investeringskostnaden för FLM30. Nibes pris för den är 9125:- Jag fick min ännu billigare då det begav sig. Är det sedan en vettig investering i sig, njäe får bli mitt svar.
Jämnför jag med en fläkt på taket så är det det definitivt, för den kommer, om den så går i 200 år, aldrig att betala sig själv. Har det gått att lösa på något annat vis, med någon annan typ av lösning, ev förvärma inkommande luft med nån annan typ av värmeväxlare. Säkert har det gått, det är mycket som GÅR att göra, frågan är bara hur dyrt blir det och hur krångligt blir det och är det i slutänden värt slantarna, speciellt då man ska bära kostnaden för VP-installationen.
I mitt fall så behövde ventilationen lösas då gammalt uppvärmningssystem revs ut och jag ser FLM30 som ett ett mycket smidigt sätt att göra just det på. Om sedan investeringen i just den tar 15 år innan investeringen är betald, tja, det är fortfarande bättre än fläkten på taket. Har jag sedan "tur" och Nibes resonemang med lagring i berget (vilket jag betvivlar i o m grundvattenströmningarna) skulle funka så är det ju ännu trevligare.
Hur som haver så har jag en bättre ventilation nu och i alla fall en liten, om än väldigt liten, besparing på det hela och en lösning som känns svårslagen i smidighet.