Jag hade faktiskt förväntat mig mer framförallt från Jan-Olof Dalenbäck, som gav ett
ganska oinspirerat föredrag främst innehållande statistik.
Rubriken för gårdagskvällen var "Värme och el från solen" och Dalenbäcks del hade
underrubriken "Solenergi i praktiken". De praktiska tillämpningan han visade var i
princip alla hämtade från andra delar av världen och/eller var storskaliga lösningar.
Flera av dessa tekniker är inte tillämpliga här hos oss. En av de få saker han sa, som var
matnyttigt för gemene man, var att solsatningar på våra breddgrader i praktiken behöver
ett komplement för att kunna leverera energi till våra hus på vintern. Att det är på det viset
inses ju lätt och den enda lösning han visade var en pelletskamin!!!
Mycket av det han sade hade budskapen att myndigheterna inte ger tillräckligt mycket stöd
till solsatsningar i Sverige. Jag är själv inte lika övertygad om bidragens nytta. Det visar sig
alltför ofta att myndigheternas försök till styrning via bidrag medför att pengarna hamnar i
fel fickor + att det lockar till sig lycksökare till en lukrativ bransch som drivs av bidrag.
Jan-Olof drog dessutom över tiden, så minglandet under pausen blev det inte mycket med....
En bra föreläsare skall förstås hålla tiden.
Kvällens andra föredragshållare, Mats Andersson, professor i polymerteknologi på Chalmers,
hade underrubriken: "Nästa generations solceller". Där satt han själv mitt i forskningen för att ta
fram polymera material som kan fungera som ledare och halvledare. Trenden just nu verkar
vara försöka finna material som blir billiga i tillverkning även om detta leder till betydligt lägre
verkningsgrad på de färdiga solcellerna. 10% räknas som bra verkningsgrad i dessa sammanhang,
medan de befintliga monokristallina solceller som funnits länge har en verkningsgrad på 20%.
Mats hade alldeles för många och komplicerade bilder att visa på de 45 minuter han hade på sig att
prata. Han hoppade i rask takt över många bilder på flera ställen i presentationen och man ju kan
fråga sig varför de fanns med i presentationen över huvudtaget?
Även om Mats höll sig till sitt ämne, så var det nog många i pukliken som hade väntat sig ett och
annat lite mera handfast råd som kunde varit vägledande i de egna solelsfunderingarna. Det kändes
ganska tydligt att Mats befann sig väldigt långt bort från praktiska tillämpningar av solcellsforskningen.
Det var säkert 100 personer i salen som lyssnade och jag tycker vi borde fått lite mer när det är två
professorer som föreläser.
Nästa vecka är rubriken: "Termoelektriska generatorer gör el av spillvärme" och då sitter jag med
och lyssnar igen Thumbsup