0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Dr-Chun-lan . Du verkar ha det här med skog på klart . När vedvirket är utkört till virkesplan/väg , då ska man hyra eller köpa maskin som kapar och klyver ved ?? Jag menar då om behovet är husbehov 5-25kbm/år .
Citat från: Rollster skrivet 08 mars 2011, 21:11:57 Hej Dr Chun-lan . Du verkar ha det här med skogsbruk på klart . När vedvirket är utkört till virkesplan/väg , då ska man hyra eller köpa maskin som kapar och klyver ved ?? Jag menar då om behovet är husbehov 5-25kbm/år .Är nog inte lönt att göra själv lika bra att leja bort
Hej Dr Chun-lan . Du verkar ha det här med skogsbruk på klart . När vedvirket är utkört till virkesplan/väg , då ska man hyra eller köpa maskin som kapar och klyver ved ?? Jag menar då om behovet är husbehov 5-25kbm/år .
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 15 februari 2011, 07:01:02som tur är så har skatteverket gjort om lite ska man som skogsägare köpa in tex en vedkap måste man bevisa att man har inkomst från vedkapen typ att man säljer ved eller hyr ut den ..jädrigt vettigt Man kan ju åka runt till bekanta och såga upp deras ved. Det brukar jag göra varje år
som tur är så har skatteverket gjort om lite ska man som skogsägare köpa in tex en vedkap måste man bevisa att man har inkomst från vedkapen typ att man säljer ved eller hyr ut den ..jädrigt vettigt
Citat från: Rollster skrivet 08 mars 2011, 21:11:57 Hej Dr-Chun-lan . Du verkar ha det här med skog på klart . När vedvirket är utkört till virkesplan/väg , då ska man hyra eller köpa maskin som kapar och klyver ved ?? Jag menar då om behovet är husbehov 5-25kbm/år .hyr in nån som kapar å kluver veden...eller låna maskinen av nån snäll grane ,ved maskiner är inte billiga...jag kommer att köpa all min ved kapad å kluven i fortsättningen ,eldar upp ca 5-6 m2 per år betalar jag då 500 kr per m2 kapat å klart så ...3000kr å veden står hemma på gården..jag ids inte bråka med veden 2veckor för dom pengarna
Citat från: smurfen72 skrivet 08 mars 2011, 21:14:47Citat från: Rollster skrivet 08 mars 2011, 21:11:57 Hej Dr Chun-lan . Du verkar ha det här med skogsbruk på klart . När vedvirket är utkört till virkesplan/väg , då ska man hyra eller köpa maskin som kapar och klyver ved ?? Jag menar då om behovet är husbehov 5-25kbm/år .Är nog inte lönt att göra själv lika bra att leja bort hej .. vad kostar en vedkap,motorsåg mm mm gissar att en vedmaskin kostar ca 50-70 000 kr men men det e ju gratis....används en -2 veckor per år ...det e fan billigast att hyra maskinen den tiden du behöver denhar folk i min närhet som äger traktorer för 100 000 kr traktorvangn med kran säkert 100 000 till ved maskiner för 70-80 000 kr för att hugga ved lika förbannat e skogen väldigt ovårdad, ska det göras nått kommer holmen eller svea dit å hugger ....för traktorn dom har är en jordbruks traktor som ej fixar att köras i skogen eller skiten går ej att köra över ett dike med hugg av hela skiten på en gång så e det klart till nästa gallring
Haha har alldrig sakt att jag stressar med veden... brukar rusta upp 25-30m2 vart 5 år...å stapla upp det så känns det helt ok dom följande 4 årenå jaa jag brukar hyra vedmaskin traktor en helg för att kapa upp veden tror jag tjänar på det även om jag betalar 1000 kr för en helg i hyra 10 000 kr = 10 år 100 000 kr =100 år kapmaskinen kostar väl 80 000 kr ...traktorn till den 30 000 kr så det framstår för mig som en vettig affär...Nog fan ska du ha vind fällen på 50 ha om det ska bära sig.....att äga en traktor å vangn fast ....varför inte ge grannen 1000 kr svart per dag...så får han köra i hop skrotet innan du hyrt in han för 200 000 kr så har han väl både plöjt å harvat din skog
Hej hmm känner folk som ochså har både jord och skogsbruk å dom brukar hyra in tex folk som kör extra eller extra traktorer tex då dom tar in hö eller rundbalar det e helt normalt där jag bor ....en balmaskin kostar 100 000 kr å det e billigare att hyra in den i en vecka om man ska bala än att köpa en skälv.kruxet är att maskinen används 2-3 veckor per år kostar apa å står 95% av åretdå blir det en bättre affär att hyra den
Många som har 150-200 h skog har redan en traktor för att dom behöver det i verksamheten och på vintern brukar det vara lugnt med bonderiet och då passar det bra att hugga. Men det är klart att ska man vara ledig från sitt ordinare jobb så är det andra faktorer som spelar in tex vilken lön du har på jobbet hur bra du är på att hugga det är inget latmansjobb att vara i skogen. Angående plant sättningen brukar man få låna grejer av plantsäljarna och gör man det själv blir det riktigt gjort. Jag skulle aldrig hugga själv är för lat .
Citat från: smurfen72 skrivet 10 mars 2011, 08:46:18Många som har 150-200 h skog har redan en traktor för att dom behöver det i verksamheten och på vintern brukar det vara lugnt med bonderiet och då passar det bra att hugga. Men det är klart att ska man vara ledig från sitt ordinare jobb så är det andra faktorer som spelar in tex vilken lön du har på jobbet hur bra du är på att hugga det är inget latmansjobb att vara i skogen. Angående plant sättningen brukar man få låna grejer av plantsäljarna och gör man det själv blir det riktigt gjort. Jag skulle aldrig hugga själv är för lat .hej håller inte riktigt med om det med traktor i verksamheten,känner massor med folk som äger skog å inte bedriver jordbruk..vi kallar dom för skogsbönder betydligt bättre lönsamhet å mindre jobbå här uppe går det inte att hugga med annat än riktiga maskiner vintertid då snödjupet sätter stopp för jordbruks traktorer....sen så funkar det så här.....en asgammal smw 21a alt 868 är flera xxx effektivare än en ny fin valmet eller case i skogen skogs traktorn är byggd för att ta sig fram och för att hålla vilket inte en jordbruks traktor gör däcken på jordbrukaren håller inte för ett sido stick av en röjstubbe eller kvist sen så har dom inte hasplåtar under sig ...ska du ha det kostar det extra minns inte riktigt vad det kostade att skogs utrusta en 100 hp valmet men det va inte riktigt gratis med hasplåtar å skyddsbågar runt hyttensen så kostar en hyfsad jordbrukare 250-300 000 lök å det får du jädrigt mycket skogstraktor fördet e ungefär som att köpa en jordbruks traktor för å skotta snö....lastaren håller ej traktorn är ej byggd för att ha lastare så dom brukar inte hålla så bra axlar å sånt brukar gå sönder då man pular med domsen så kostar en ny lastare till en jordbrukare ungefär som en fräch baklastare typ80- 100 000 kr varför inte köpa en swekip lastmaskin i stället å skotta snö med ? det skiljer inte många kr i slutändan å då håller förhoppningsvis lastaren att skotta med och maskinen är byggd för att skotta å lyfta grejer me