0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man hugger inte veden utan säljer rotposter och köper el och annat kul
hej..tjaa jag har jobbat i skogen typ 10 år å är av den fasta inställningen att äga skog innebär inte nått jobb.....ta bara ...averkning = billigast att leja för allt finns inte en chans att göra jobbet billigare skälv även om man äger skotare å skördareplantering = billigast å bäst resultat om man lejer duktiga planterare,finns inte en chans i hvette att en vanlig människa trampar ner 2800-3500 plant per dag å har över 90 % godtjända plantorva å planterade åt en släkting,den killen skulle ha fått sparken efter första plant lådan å han stod å mässade om hur bra privata markägare planterade gissar att 50% av plantormna han satte ut va satt fel,slutade med att jag skickade ner han å koka kaffe å fixa fika resten av dan...Röjning...en duktig röjare hinner 1.2 -2,0 ha per dag beroende på hur det ser utav egen erfarenhet så vet jag att då vi röjer går det ca 2-2,5 gång fortare än en vanlig mäniska röjer,sen så är det röjt på rätt sätt å inte lämnat 1m mellan trädengallring/ved huggning lej för allt å se till att gallra genom all skog på en gång å spar veden vid virkes upplaget gallrar man genom skogen riktigt så dröjer det 20-30 år innan nästa gallring allt jobb är det ca 10-15 års intervaller mellan mycket av jobben löns inte att göra skälv utan blir bäst billigast att leja in för ved huggningen går i cykler på 20-30 år ..om man gallrat ordentligt så skogen växer bra det det handlar om är sköt skogen som bolagen gör så slipper man dutta på i 40 år utan större resultat har man ett tall gran bestånd med björk inslag SKA det stå 2,5-3m mellan björkarna för att få bästa tillväxten å att inte träden bromsar varandra gör man så så finns det då ingen ved att hämta ut förän efter 20-30 år ....men man har en sjujävla tillväxt på skogen som står kvar = mer pengar och mer ved
Hej Dr Chun-lan . Du verkar ha det här med skogsbruk på klart . När vedvirket är utkört till virkesplan/väg , då ska man hyra eller köpa maskin som kapar och klyver ved ?? Jag menar då om behovet är husbehov 5-25kbm/år .