Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: vattenbatteri inkoppling  (läst 3498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jalex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
vattenbatteri inkoppling
« skrivet: 08 februari 2011, 22:51:59 »
Hej!

Jag tänkte koppla in vattenbatteriet på vinden och för att få värmevatten till det, bryta upp slutet i en slinga i en rörssystemet och leda den upp.

2 t-rör med någon slags ventil emellan för att kunna justera flödet upp eller förbi, plus div kranar för att kunna stänga stigare och retur helt.

Mellan t-rören ? returventil alt. injusteringsventil? Vad tycker ni?

MVH Alex

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2011, 10:11:54 »
Det finns stora risker med det.
Du får väldigt snabbt en frysning i batteriet om cirkulationen är för dålig eller värmen av någon annan anledning skulle sjunka i radsystemet.
Tänk två gånger innan du gör något.
Alternativt kan du sätta en växlare och köra glykol på sekundären men det kostar i invetsreing och lite extra i drift.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2011, 13:10:00 »
Man skulle ju kunna tänka sig att man tar bort isoleringen under och isolerar runt om istället?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2011, 13:23:58 »
Man skulle ju kunna tänka sig att man tar bort isoleringen under och isolerar runt om istället?

Nu förstod jag nog inte vad du menade.
Vi pratar väl om ett värmebatteri? Om man inte sätter frysskyddsgivare i batteriet så får man en mycket snabb frysning om växlaren stannar och om man har otur även frysning vid stillestånd på fläktarna.

Jag kan ha fattat fel, då får du gärna rätta mig.

/Raptor
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 13:56:15 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad jalex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2011, 19:54:13 »
Till styrsystemet är det med en returgivare som stoppar aggregatet och stänger friskluftsspjället.

Givetvis skall batteriet isoleras och så oxå rören.

Ventilen mellan t-rören är mest för att kunna koppla bort värmebatteriet helt om problem uppstår.

 /Alex

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2011, 07:32:46 »
Till styrsystemet är det med en returgivare som stoppar aggregatet och stänger friskluftsspjället.

Givetvis skall batteriet isoleras och så oxå rören.

Ventilen mellan t-rören är mest för att kunna koppla bort värmebatteriet helt om problem uppstår.

 /Alex

Ok, det gör saken lite bättre.
Finns det dykrör för frysskyddsgivaren och är givaren av dyktyp, inte anliggning?
Jag har dålig erfarenhet av returgivare men det är på större aggregat. Vi använder 200-300mm långa givare i dykrör så man känner av temperaturen I batteriet.
Om du tappar cirkulation i värmesystemet så kommer aldrig frysskyddsgivaren att stoppa aggregatet eftersom den inte kommer känna av temperaturen där batteriet har den kritiska frysrisk.

Vad är det för styrventil? 2-vägs eller 3-vägs?
Hur regleras styrventilen till batteriet? Styrs den av analog signal?
Har du tänkt att ha en egen cp för shuntens sekundärsida?


/Raptor
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 11:00:31 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad jalex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2011, 22:04:28 »
Det är en anliggningsgivare så visst är det inte den mest kritiska punkten men men...

Det är en 2 vägs ventil som styrs analogt från en PLC i aggregatet.

hade inte tänkt ha en cp utan ha en returventil mellan t-rören att strypa lite med så att det blir cirkulation.

Kom oxå på tanken att bruka en växlare så att det blir ett eget system med ev. tillsats.
troligtvis måste den modifieras lite innan funktionen blir den rätta.

/Alex

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • ...men bättre på ventilation.
SV: vattenbatteri inkoppling
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2011, 12:33:47 »
Ja, det är inte helt optimalt med anliggning. Inte heller 2-vägare utan bypass och cp på sekundären är bra. Då tappar man cirkualtionen så fort givaren stänger ventilen. Om reglersystemet är trögt kan det hinna frysa innan tilluftstempen gått ner så mycket att den behöver öppna.


Tänk över det noga innan du gör något du ångrar.

/Raptor
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 20:09:04 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?