Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Älvsbyhus eller annat ?  (läst 27432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2011, 10:07:32 »
Man får mycket betong och klinker för 1.4 miljoner.

Men visst, har man råd, och vill prioritera boendet så har jag inga problem med det.
Och sen är det ju bra att det byggs!

Arbete Ã¥t alla.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2011, 10:45:26 »
Älsbyhus är ju ett billigt alternativ, men som Apan skrev, vill man ha allt det som andra hus har som standard så blir ju skillnaden inte så stor.

Själv tycker jag att de är alldeles för "billigt" uppbyggda med någon slags plast på taket istället för skivor/råspont och torpargrund med avfuktare.... nää, jag skulle nog ändå slanta upp mellanskillnaden till något mer gediget.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2011, 10:49:59 »
Om jag skulle lägga så mycket pengar som ett nytt hus kostar skulle jag absolut bygga lösvirkes hus själv och leja in för vissa saker då får man som man vill.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2011, 11:48:56 »
bygger de enligt bygg-ama? Brukar stå i kontrakt i så fall. Om man hamnar i tvist, så gäller bygg-ama som riktlinje i domstol, om man skriver i kontrakt att de inte gör det, så har man sällan nått att hämta vid tvist.

Jobbar inom bygg med just hus o är därför partisk, sÃ¥ jag ger mig inte in i debatten. Är dock inte konkurent, dÃ¥ vi är inriktade pÃ¥ lite exklusivare och mer gedigna  hus.

Typ all panel handspikad, så att man slipper hål i fasaden av spikar för djupt inslagna
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2011, 13:36:04 »

  Det där med att "allt extra" kostar extra i Älvsbyhus kan jag väl  till viss del hÃ¥lla med om . Men dÃ¥ ska man ochsÃ¥ kunna svänga pÃ¥ frÃ¥gan och frÃ¥ga sig om man faktiskt Behöver allt extra ?    Sc:,h
   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2011, 16:29:23 »
BiggerDigger, du vet väl att man kan sätta på en "gummi damask" på spikpistolen, då slipper man "hål" i panelen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2011, 16:32:41 »
Har ju ploppat upp lite konkurrenter  till Ä-hus. Björklidenhus, LB-hus classicserie m fl.

Personligen skulle jag inte bygga med Ä-hus, men skulle kunna tänka mig andra billiga hustillverkare så länge det är platta på mark, råspont och gips på väggarna inomhus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2011, 16:47:24 »
Det skulle vara kul att veta hur många som tycker att Älvsbyhusen är dåliga har relevant kunskap att bedöma kvaliteten, och hur många tycker det därför att dom "hört" det och själv bara har en begränsad sakkunskap.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2011, 17:02:59 »
Har ju ploppat upp lite konkurrenter  till Ä-hus. Björklidenhus, LB-hus classicserie m fl.

Personligen skulle jag inte bygga med Ä-hus, men skulle kunna tänka mig andra billiga hustillverkare så länge det är platta på mark, råspont och gips på väggarna inomhus.

Finns det nån som bygger utan gips Sc:,h Varför vill du ha råspont tycker plast är kanon så länge man inte ska bygga om då är det skit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2011, 22:26:28 »
Jag gillar Älvsbyhus filisofi.

Bygg så billigt som möjligt, med en normal standard som kan accepteras av majoriteten av befolkningen.

Exempel:

Inte grövre rör än vad som krävs.
Inte kraftigare takstolar än vad som krävs.
Inte tjockare isolering än vad som krävs.
Inte dyrare kök än vad som krävs.
Inte lyxigare toaletter/vitvaror än vad som krävs.
Inte dyrare grund än vad som krävs.
Inte dyrare panel än vad som krävs.
Inte dyrare dörrar än vad som krävs.
Inte dyrare fönster än vad som krävs.
Inte dyrare grund än vad som krävs.
Inte kraftigare elkablar än vad som krävs.
Inte dyrare tapeter än vad som krävs.
Inte dyrare golv än vad som krävs.
Inte dyrare uppvärmningssystem än vad som krävs.
o.s.v.

Vad som krävs är en kombination av lagar, regler och kundernas krav.
Det som krävs för att sälja mest i Sverige bör ge en produkt som är precis så bra, billig, och lyxig som en tillräckligt stor andel av befolkningen anser nödvändigt för att välja dem som leverantör.

Till detta skall läggas att de köpt upp produktion av kök, panel, stomvirke mm, mm som gör att de tjänar i alla led, och att de därför kan erbjuda en lagom bra produkt till ett mycket attraktivt pris, men ändå tjäna bra med pengar.

Att husen tillverkas inomhus är ytterligare en fördel som gör att risken för fuktskador vid bygge/montering minimeras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2011, 00:13:11 »
Det skulle vara kul att veta hur många som tycker att Älvsbyhusen är dåliga har relevant kunskap att bedöma kvaliteten, och hur många tycker det därför att dom "hört" det och själv bara har en begränsad sakkunskap.

Man får vad man betalar för varken mer eller mindre som richard skriver
Lite lustigt är det att Ä-hus får skit för att de bygger med stor block precis som många andra hustillverkare
tror snarare att det är skiftande kunskaper hos montörerna som ställer till det

Höll på att köpa ett Ä-hus i början av 90talet men det stupade på att övervåningen inte var inredd när fick ett nyckelfärdigt med inredd övervåning hos annan tillverkare för samma pengar.
Då hade Ä-hus lite lustiga materialval som tex. galvade hängrännor och rör
hållbart javisst men snyggt ?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2011, 08:21:08 »
Jag byggde Älvsbyhus 02. Det var väl inte ett aktivt val att ta dom, Älvsbyhus hade en tomt där jag ville bo.

Fördelar: det är ett Älvsbyhus.
Nackdelar: det är ett Älvsbyhus.

Nån frågade om Älvsbyhus följer hus AMA, det gör dom inte. Takstolarna har längre avstånd än 1.20m. man har sparat in på en takstol helt enkelt.
Våtrumstapet på spånskiva lär väl inte heller vara enligt våtrumsnormerna heller.

Men kåken funkar och man bor billigt.

Och jag kan ju i efterhand tycka att det var bra att man tog ett standard hus och inte vräkte på med alla options man ville ha.
Man hade ju tusentals ideer om man ville ha sitt hus och vilka grejer man skulle göra, men efter man bott ett par år så ser bilden helt annorlunda ut.
Nu vet jag vad jag vill förbättra, och har råd att göra det.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2011, 08:28:44 »
Ja självklart är det så..! Ingen bjuder på nåt..!! Men är en avvägning, men tycker Älvsbyhus ser billiga ut och känns billiga, som det visserligen är, tråkig och ful panel på fasad, och vet ej om de inreder vinden nu? Annars tror jag att många drar sig ur redan där, småbarnsfamiljer, och det är dem som köper hus..!!

Smålandsvllan inredde ej vinden, och tydligen mycket mer jobb än väntat, med för lågatakstolar som måste salas på, och kostar tom extra om man köper Smålandsvilla i Norrland med 15-20' för fler takstolar för tåla snön..! Tala om att pruta på precis allt, inte ens fönster och trapp ingår på övre plan, ej heller tvätt och diskmaskin.

Och på hemsidan är alla priser, ovan grund.! Sen till kommer 300' för grund, plus mängder av tillval..valet blir mycket lätt, annan tillverkare där allt är standard.

Så väljer då hellre Älvsbyhus, men synd att de ej kan kakla och klinkra och ej ens grund garaget, prisvärda hus, men mycket låg standard, även kollat på Hjältevadshus, de tog 450' för att inreda vinden..Och då ganska dyrt hus som saknar riktig grund.

Vi betalade 1,9milj för vårt hus, då ingår precis ALLT.!! Platta med golvvärme, rostfritt kök med fläktkåpa, fullhöjdskök, induktionsspis, ekinrening med massa skåp i badrum, kakel och klinker i bägge badrum och tvättstuga, kakel i entre, och fullt inred övervåning, med stor skjutgarderob i ek i vårt sovrum, samt villavarm väggar betalade vi extra för, 25', och med valmat tak, snudd på fullt stor övervåning, och mycket snygga snickerier både invändigt och
utvändigt, samt ekgolv i hela huset.

Vi är mycket nöjd, och tycker att det vart prisvärt.!!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2011, 08:36:51 »
Min sambos arbetskollega byggde Älvsbyhus för 4 år sedan, dags att göra om badrummet redan, mattan släpper i duschen och fuktskadan kom direkt.!! Billiga hus är tråkiga och kanske inte så billiga? Totalrenovering av badrummet med kakel och klinkers..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Älvsbyhus eller annat ?
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2011, 08:59:56 »
Jag gjorde övervåningen själv och kan väl i efterhand säga att det var mycket jobb för liten yta.
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag välja enplan utan tvekan.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!