Äntligen vänner ! Efter flera års idogt arbete, skall jag äntligen i helgen koppla in solen till värmesystemet. Jag köpte för 5 år sedan två gamla hus utanför Ludvika som varit en skola. För att bo i och ha firman i det ena huset. Dessa värmdes med Olja - 13 m2 och de förra ägarna frös. Jag kastade direkt ut oljan mot valet av en 50 Kw pelletspanna. Bytte kulverten. Och fick en billigare men ännu inte rimlig kostnad. Den blev halverad. Har jobbat mig fram stegvis. Bytte taket. Importerade vacumsolfångare själv. Skruvade upp dem förra hösten, men så kom den f-b vintern för tidigt. Hittade av en slump en luftvattenpump en sk is-pinne till salu på blocket som köptes billigt och installerades precis efter årsskiftet. Halverat förbrukningen igen. Nu är solen här. Alla rördelar ligger och "bränner i källaren" och på lördagen skall jag koppla ihop värmesystemet med Soltanken. Gud va kul! Har tittat på hur automatiken laddar soltanken med värme som inte gör nytta, men det funkar. Och stort är det 60 vaccumrör som värmer min 750 liters tank via den hembyggda värme-växlaren. Troligen måste det till en eller två slavtankar, men vi får se, använder hela systemet som tank / radiator vid behov. Mitt råd till alla är ; jobba på, ge inte upp och tänk bara att om någon annan genomfört något så kan du med, det är bara läsa och förkovra sig och våga satsa lite läropengar, det är investeringar som du kammar hem med råge.