Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur fylla på radiatorsystem - finns ingen kran?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur fylla på radiatorsystem - finns ingen kran? (läst 7751 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rufus58
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Kön:
Rufus58
«
skrivet:
01 februari 2011, 23:36:26 »
Citera
Hej!
Jag har nu en ny bergvärmepump sedan 2 år (IVT C11) och är i stort sett nöjd med den. Tack förresten för alla värdefulla tips och funderingar i samband med val av lösning den gången. Har nu ett lite mindre problem, som jag tänkte fråga er om.
En radiator på övervåningen har en längre tid varit kall. Har luftat den en massa gånger, säkert 20-30 gånger på kort tid, och vid varje tillfälle kommer den en hyfsad mängd luft pysande. Men radiatorn är fortfarande helt kall och ett "porlande" ljud hörs från och till, mest vid luftning. När jag nu kollade tryckkärlet i källaren stod tryckmätarn på noll. Tempen på radiatorvatten ut i systemet är samtidigt ca 40 grader. En första tanke är då att pröva med att fylla på radiatorvatten och sen lufta igen, men frågan är hur man fyller på?
Värmepumpen är ansluten till kallvattenledningen med ett rör som helt saknar kranar. Det enda som finns i den vägen framgår av bild 2 (vippventilen i mitten ovanpå kabinettet). Det kan väl ändå inte vara den som ska användas när radiatorsystemet ska fyllas på?
Hoppas på tips och synpunkter. :-)
/Rufus
BILDER
Bild 1:
Nedre delen av tryckkärl samt manometer, som visar noll tryck.
Bild 2:
Rördragning ovanpå kabinettet där det översta tjocka röret går direkt från kallvattenledningen till VP, helt utan mellanliggande kranar. Detta korsas av ett rör med en "vippventil" (i mitten av bilden). Är det verkligen den jag ska fylla på radiatorsystemet med, eller vad ska den annars användas till?
Loggat
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
SV: Hur fylla på radiatorsystem - finns ingen kran?
«
Svar #1 skrivet:
01 februari 2011, 23:44:28 »
Citera
Visade inte installtören vart påfyllningen sitter när han lämna äver anläggningen ?
Bild 2 ,15 cu röret som är anslutet på tilloppet . ventilen med det svarta vredet , öppna föriktigt och fyll på till dryga 1 bar .
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
02 februari 2011, 09:33:58 »
Citera
Du kommer att behöva fylla på, lufta överallt och efterfylla några gånger eftersom du har haft så låg vattennivå.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rufus58
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Kön:
Rufus58
«
Svar #3 skrivet:
02 februari 2011, 13:39:05 »
Citera
Hej och tack till båda för svar och särskilt till
cocacola
, som ger ett konkret tips om hur man gör. Nej, jag var bortrest vid installationen. De (ToPs) fick låna nyckeln. Jag har varken fått genomgång eller efterkontroll, men med Värmepumpsforum tycks det ju fixa sig ändå. Har lite larmloggar som jag borde fråga om oxå, men det tar vi sen. Återigen stort tack för tips! Ska nu gå och fylla på vatten och sen lufta så får vi se om det löser sig med tiden.
Loggat
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.
haringet
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
haringet
«
Svar #4 skrivet:
24 oktober 2013, 00:29:05 »
Citera
Har precis samma problem med min CTC total panna. Hittar ingen kran för att fylla på elementen, de som bodde innan i huset har konverterat till pelles och byggt ut, så det är nya rör dragna. Bifogar några bilder i morgon.
panna
«
Senast ändrad: 24 oktober 2013, 10:23:44 av haringet
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1578
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Frazze62
jishi
dan3051
Mike
Forbina42
johanfl
LG86
rocas
Rdx
Smurfen.
lubbis
HenkeVamos
wiknil
Heat?
Niklaspe
sjkcoeeew
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info