Nu måste jag komma med en hel del tillägg.
Jag har tidigare varit helt inne på att man skulle kunna köpa en vattenmantlad kamin istället för en luffarkamin (Contura) och "förvärma" varmvattnet innan det kom in till VP. Varför värma kallt vatten med VP när man kan mata in redan varmt vatten. Hur långt skulle då en 180 L VVB räcka... väldigt långt. Ingen extra beredare skulle troligtvis behövas. Han skulle klara sig på mycket lägre installerad effekt mm
Jag har kollat både med Nibe och med IVT, centralt först....
Slutsatsen var lika från företagen centralt att det fanns en viss gräns med vad man kunde mata VP med för gradantal och då även om man inte hade ack tank eller extra VV beredare.
Den lokala montören säger att man bara har en schunt för att cirkulera så det nte blir för varmt som man matar in med...
Gillades inte heller....
Sedan var det det här med garantier.
Jag ställde Kaminkillen mot väggen och han säger bara att det är den lokala montören som bär ansvaret och inte han som säljer kaminen. VP garantin verkar falla om man gör på sättet ovan eftersom "pumpen inte gillar att få in för varmt varmvatten till tanken" ?
Gärna kommentar på det från forumet här tack...
Drömsenariot vore ju om man kunde ha följande.
BV samt att man har kollat in så man kan vedelda och förvärma varmvattnet med en liten ack tank. Är vattnet varmare från kaminen ta det är det inte ta den vanliga inkommande vägen.
Fläkt till kaminen med värmeflyttare som värmer upp olika rum i huset med termostater som startar per automatik samt
grädden på moset... en liten sten beklädnad på kaminen så den håller värmen längre...