Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
termostater... de flesta avråder men?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: termostater... de flesta avråder men? (läst 1863 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
skrivet:
29 januari 2011, 18:12:15 »
Citera
Kaxigt så ville jag ju tro att ett bergvärme system måste klara av att man har termostat på varje radiator.
Beställde nya radiatorer samt termostater till samtliga. Fast nu när de monterat på dessa överallt så blev det ju dels fult.
Sen blev jag ju skeptisk för jag vill ju justera in allt utan dessa på.
1. Är det bara att lossa dom under justeringstiden, eller stryper den kvarsittande ventilen något?
2. Ifall jag nu plockar bort termostatvreden för gott, ska även ventilen bort och att man bara har täckbricka, eller hur funkar det då?
3. om jag justerar in riktigt noga och bra, sen skaffar gigantisk arbetstank och sen på med termostatvreden så tycker jag ju det
borde löna sig att någon radiator sänker sig där det inte behövs lika mycket värme.
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
SV: termostater... de flesta avråder men?
«
Svar #1 skrivet:
29 januari 2011, 19:37:52 »
Citera
Bästa informationen hur man trimmar sitt system, värmepump och radiatorer, ger Labold i den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38365.0;all
Jag tror jag fattar honom rätt med följande svar på dina frågor
1) Du ska ta bort dom helt under intrimning av värmekurvan (när det är typ svinkallt) Den kvarvarande ventilen borde vara helt öppen om ingen pillat på den.
2) Nej, ventilen sitter kvar. det finns täcklock som döljer ventilpinnen.
3)Den frågan är ett jätteintressant ämne tycker vissa på den här sidan t.ex:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39446.0
Dom slutar visst aldrig att tjata om sina olika ideer där.
Själv tror jag att du har rätt, med stor utjämningstank kan du ha termostater, men på bekostnad av lite sämre ekonomi. Det är lite som att svära i kyrkan att ha termostater i ett värmepumpssystem, det ska göra radiatorvattnet till rätt temp direkt. Termostater behöver lite högre temp på vattnet för att funka både uppåt och nedåt. Om Vpn ger "rätt" temp kan termostaten bara reglera ner tempen.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
SV: termostater... de flesta avråder men?
«
Svar #2 skrivet:
29 januari 2011, 20:07:59 »
Citera
Termostaten ska fungera som en max begränsare i ett rad system . det för att ta reda på den spill värme som kommer från t,e,x solinträgning värmen från matlagning folksamlingar som kan uppstå inne värmen från datorer tv belysning ja egnetligen allting som allstrar värme inne i det termiska skalet ,
Ventilerna som monteras i ett rad system ska vara beräknade efter den yta som den är tilltäkta att värma (kvs värde) vilket berknas . och det för att skapa balans i systemet och undvika risken för en över tempererad retur vilket kan få värmepumpen att stanna .
med ett välintrimmat system kommer det att fungera perfekt
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1733
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Bengt66
phera
Rickard
lars
purjo__
HBerggren
elfen
Börje__
perssan
laren
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info