0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har räknat på totalekonomin och kommit fram till att det är en bra affär, men det behövs lite tid att bevisa det. EVI-Heat kör ju konceptet på nya anläggningar - vi gör det även på befintliga anläggningar - både med och utan ackumulatortank.
Vi har kört några anläggningar med solberg nu och har endast goda erfarenheter. När solen skiner på sommaren får hålet och värmepumpen vila och är det kallt ute låter vi värmepumpen höja verkningsgraden på värmepumpen. Det kan diskuteras om man kan spara energi från sommar till vinter i hålet och om det är lönsamt, men faktum kvarstår att värmepumpens drifttid bestämmer dess livslängd i hög grad och den minskar betydligt. Ett "normalhål" utan återladdning blir dessutom något kallare varje år tills det efter ca 5-6 år uppnår sin arbetstemperatur. Vid projektering av ny anläggning är det nog billigare att överdimensionera hålet, men på en befintlig anläggning kan det i vissa fall vara en god ide', framförallt om hålet är underdimensionerat och man har problem med att hålet fryser. Det krävs dock en kompetent styrutrustning eftersom solfångarna förstörs om man kör dom fel. Vi har räknat på totalekonomin och kommit fram till att det är en bra affär, men det behövs lite tid att bevisa det. EVI-Heat kör ju konceptet på nya anläggningar - vi gör det även på befintliga anläggningar - både med och utan ackumulatortank.Att förlänga livet på värmepumpen ( och därmed minska försäljningen ) kan kanske vara lite känsligt i detta forum Vi kanske kan se fram emot en hel del informativa inlägg varför man bör låta bli. Klart är iallafall att det är lättare att dimensionera en solanläggning om man har koppling till berget. Normalt behöver man 100liter acktank per m2 sol. Acktanken i berget fyller man inte i första taget!
hej..host host,...tjaa köp en pellets eller vedkamin i stället så kommer du att göra en märkbart större inbesparing dom kalla månadernaatt säga att du kommer att spara ström vintertid är nästan löngn se gärna till att firman som monterar garanterar att du spar xxx kwh per vinter med solvärmen å ställ som krav att du har full retur rätt på grejerna on dom ej klarar av att leverera utlovad effekt på vintern....jag gissar att du har väl ca 200kwh per månad vinter tid i bästa falldet här låter som det största bondfångeri jag hört,min anläggning är helt optimerad för att gå bra på vintern tidig vår å höst har laddat ner i 2 dagar nu med riktigt bra väder å500lit tanken står på 45 grader i dag .... har massor med snö ute som ger solfångaren turbo och trots det så räcker inte effekten till för att göra varmvatten ,min fråga är då hur ska ni värma huset....om min värme inte ens räcker till att göra varmvatten...
En bergvärmeanläggning som ger huset bra värme och går mer ekonomiskt samt får längre livslängd med solfångare borde väl vara bättre än alla de luft/luft och luft/vatten som står och brummar med COP=elpatron under kalla vintrar....
Vi har fått bra resultat och är nöjda. Arbetet kommer att fortsätta och förhoppningsvis blir det en bra produkt.Det är dock högst frivilligt att tro på konceptet - tror man inte på det skall man heller inte satsa på det.