Hej,
Jag undrar lite om sotning och ved.
Jag har en gjutjärnskamin i mitt hus.
Jag har lite ved som jag inte tänkt att använda men nu har jag behov av att använda den pga att ekonomin inte är den bästa.
Den är lite möglig (barken har börjat lossna och det kan vara lite vitt av mögel på vissa ställen.
Men den är torr för den har legat i ca 6år nu, men som sagt drabbats av mögel.
Är det farligt att elda med möglig ved både ur hälsosynpunkt, miljö och finns det risk för mögel i skorstenen pga detta?
Jag har lagt in några klabbar av denna veden och det brinner som ur helvetes hål av veden:)
Om jag jämför med en björkklabbe som legat i 2år så brinner den mögliga klabben ut på halva tiden.
Jag är grön på det här med eldning. Och har stor respekt för eld. Har nog en 11-12 brandvarnare i huset, brandfilt och brandsläckare och kolmonoxidvarnare där jag sover, gör även brandövningar i totalt mörker nån gång per år.
Den senaste tiden har jag börjat tro att jag ska få sotbrand i skorstenen, det är nästan så jag ligger vaken på nätterna och tänker på det när jag eldat 4-5h innan jag ska sova.
Jag har sotning 1 gång per år men tänkte om jag kan göra nått utöver detta själv?
Jag har ett rökrör med en lucka som sedan går in i murstocken.
Jag kan se att det hänger en massa tunna flagor när jag skruvar bort luckan. Ser ut som bränt papper där inne. Är det normalt?
Ska jag skrapa bort det hur gör ni?
Och kan jag montera en rökgastermometer i den där luckan utan att borra hål?